Flixbus är numera Sveriges största expressbussbolag. Foto: SVT

Flera anmälningar mot Flixbus som stormat in på den svenska bussmarknaden

Uppdaterad
Publicerad

Flera bussresenärer är kritiska mot Flixbus som också har flera anmälningar mot sig hos Allmänna reklamationsnämnden (ARN) och Konsumentverket. I ett fall har bolaget inte ens valt att svara när ARN kontaktar dem. Men efter att Plusredaktionen kontaktat Flixbus har bolaget ändrat sig i samtliga fall vi ställt frågor om.

Senaste åren har Flixbus vuxit kraftigt och blivit Sverige och Europas största expressbussbolag.  SVT:s konsumentredaktion Plus har haft kontakt med många kunder som är kritiska mot hur Flixbus hanterar sina kunder.

Under 2018 och hittills i år har Flixbus 15 anmälningar mot sig hos Konsumentverket och 13 hos Konsument Europa. 9 kunder har krävt ersättning genom Allmänna reklamationsnämnden.

Plus granskar bussresor

”Prioriterar resenärernas upplevelser”

Bolaget vill inte ställa upp på en tv-intervju, men Jelena Jovanovic som är pressansvarig skriver i ett mejl till Plusredaktionen att:

“Flixbus har många passagerare i Sverige och det är vår högsta prioritet att var och en av våra resenärer ska ha en bra upplevelse med oss.”

Ändrar sig – i tre fall

Ida Runn är en av de som krävt kompensation genom ARN när hennes flygbuss var så sen att hon var orolig att missa sin drömresa till Sydostasien. Efter att Plus börjat ställa frågor om varför Ida inte fått någon ersättning har Flixbus ändrat sig och valt att kompensera henne.

I ett annat fall, som rör en försenad resa mellan Berlin och Göteborg, har Flixbus inte svarat ARN alls, trots två påminnelser från myndigheten.

Men precis som i Idas fall har Flixbus efter Plus frågor sagt att de kommer att ersätta kunden.

Totalt fem personer har kontaktat Plusredaktionen direkt, och sammanlagt har redaktionen pratat med 18 missnöjda Flixbusskunder. I tre fall som redaktionen särskilt uppmärksammat har Flixbus valt att ändra sig och kompensera kunder.

Uppmanar kunderna att rapportera fel

Jelena Jovanovic skriver i ett mejl att Flixbus uppmanar sina kunder att uppmärksamma bolaget på avvikelser så att de kan rätta till dem.

Som svar till de resenärer som klagat på bristande information om förseningar skriver Jelena Jovanovic att Flixbus har rutiner för att informera kunder via mejl, pushnotiser och sms.

Hon skriver också att bussbolaget planerar sina resor med buffert och ger som exempel att 9 av 10 av deras bussar var mindre än 15 minuter försenade under januari månad, samt att anmälningarna till ARN ligger i linje med branschsnittet.

Följ Plusredaktionens pågående granskning av bussresor – och tipsa vår reporter!

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Plus granskar bussresor

Mer i ämnet