Den kritiserade skrotningspremien har hittills inte blivit någon succé. Efter tre månader har det inkommit totalt 216 ansökningar, varav 140 har beviljats, visar siffror från Boverket. Mattias Goldmann, vd för 2030-sekretariatet som jobbar för en fossiloberoende transportsektor, är inte förvånad över det svala intresset.
– Steget från skrotbil till elbil är för stort och premien är för liten. Det ser vi ju nu svart på vitt, säger han.
Vill se att premien utvidgas
Sedan augusti kan privatpersoner som skrotar sin gamla fossilbil få 10 000 kronor om de istället köper eller leasar en elbil. Regeringen har totalt satsat en halv miljard kronor på premien. Pengarna räcker alltså till 50 000 skrotade bilar. 2030-sekretariatet vill nu se en utvidgning av premien så att fler kan utnyttja erbjudandet innan satsningen avslutas nästa sommar.
– Låt fler söka, till exempel de med lätt lastbil eller småföretagare. Premiera också fler schysta beteenden som att ta bussen eller att gå med i en bilpool. Gör man ingenting, ja då går bara de här pengarna tillbaka till statskassan och då missar vi ett av de ganska få verktyg vi har för transportsektorns omställning.
SVT har sökt klimatminister Romina Pourmokhtari (L) för en kommentar. Till Dagens Nyheter säger hon att att nya klimatinitiativ, som exempelvis skrotningspremien, behöver utvärderas för att se hur de kan förbättras.
SKROTNINGSPREMIEN (Siffror till och med 19 november)
Ansökningar: 216
Beviljade: 140
Avslagna ärenden: 29
Avskrivna ärenden: 1
Under handläggning: 46
Källa: Boverket