– Jag tycker det är anmärkningsvärt att de miljömässigt bättre alternativen har sämre ersättningsnivå när det hakar upp sig. Olikheterna får ju till konsekvens att många väljer ju det som ekonomiskt blir tryggast, säger Maria Wiezell, konsumenträttsexpert på Sveriges konsumenter.
Konsumentskyddet för tåg och flyg regleras av olika förordningar – därför skiljer det vilken ersättning man kan få. Förordningarna är omfattande, men det finns några tydliga skillnader.
Olika ersättningar
Både flyg- och tågresenärer har rätt till ombokning eller att få pengarna tillbaka vid inställd resa. Men flygresenärer har rätt att få pengar tillbaka snabbare. De kan också ha rätt att få en schablonersättning på mellan 250 och 600 euro. Den rätten saknas för tågresenärer.
Den som reser med flyg har också rätt till ersättning för missad arbetsdag, vidaretransport eller ett bokat evenemang på grund av försening eller inställd avgång. Så är det inte på tåget.
Det här tycker Maria Wiezell på Sveriges konsumenter är galet.
– Det borde ju självklart vara så att det är minst lika bra ersättningsnivåer när tåget inte fungerar som när flyget inte gör det.
SJ: Problematiska skillnader
Och även om de inte är helt överens om att det ska vara lika, får hon medhåll av en av landets största tågaktörer om att de stora skillnaderna är problematiska.
– Vi tycker från SJ:s sida att det vore fördelaktigt om man ensade det här en aning för då skulle det bli mer rättvisa konkurrensvillkor på marknaden. Men det skulle ju framför allt bli mycket tydligare och enklare för resenären, säger Tobbe Lundell, presschef SJ.
Men han förtydligar också en viss skillnad behövs eftersom tågtrafiken och flygtrafiken har en del olika förutsättningar.
Maria Wiezell anser att tågbolagen skulle kunna ta ett större ansvar för att driva förändringen.
– Det finns ju inget som hindrar att de har mer generösa regler än vad tågförordningen säger. Vill man ha nöjda tågresenärer ja då kan man ju se till att man erbjuder mer ersättning.
Så olika är dina rättigheter flyg vs tåg
Flyg: Alltid rätt till mat, dryck och boende om din resa ställs in, schablonersättning på 250, 400, eller 600 euro, ersättning om för missad arbetsdag, evenemang eller vidaretransport, ersättning för skadat eller förlorat bagage.
Tåg: Rätt till mat, dryck och boende bara “om tågbolaget kan erbjuda det”. Ersättning för bagage som tågbolaget orsakat skada på.
Både tåg och flyg: Rätt till ombokning, eller pengarna tillbaka vid inställd avgång
Tid för att få tillbaka pengar:
Flyg: Efter 7 dagar för vanlig biljett, 14 dagar om flyget var en del av en paketresa.
Tåg: Upp till 30 dagar.
Källa: Sveriges konsumenter