Foto: TT

Flyget ska bli miljövänligare

Uppdaterad
Publicerad

Nu ska flyget bli mer miljöanpassat. Statliga Swedavia ska köpa in bioflygbränsle till sina tio flygplatser i Sverige. Målet är att flyget så småningom bara ska gå med förnybara drivmedel.

En del flygresenärer kan få lite dåligt miljösamvete när de sätter sig i flygstolen, men framme i cockpit tycker man inte att utsläppen är så farliga.

– Vi flyger miljövänligt redan nu, säger piloten Fredrik Skoglund på SAS.

Vad säger du om att flyget så ofta pekas ut som en miljöbov?

– Jag tycker det är fel. Det finns så många andra transportmedel som drar mer och skitar ner mycket mer, säger piloten Fredrik Skoglund.

Två procent av utsläppen

Flyget står för ungefär två procent av de totala koldioxidutsläppen.

På Sveriges största flygplats Arlanda förvaras jetbränslet i stora cisterner och från cisternerna går bränslet sedan i rörledningar under marken och ut till varje gate. Med ett speciellt fordon pumpas sedan jetbränslet upp och passerar för säkerhets skull också ett filter innan det förs in i planets tankar. Jetbränslet kan blandas ut med upp till 50 procent biobränsle av till exempel skogsråvara.

Swedavia satsar grönt

Swedavia ska nu på sina tio flygplatser köpa in 450 ton fossiltfritt bränsle.

– Det här kommer att kosta oss tio miljoner kronor. Eftersom vi i dag i Sverige inte har någon storskalig produktion av fossilfritt flygbränsle så ligger priset mycket högre men genom det här vill vi visa möjliga producenter att det finns företag som är villiga att betala mer för att kunna flyga fossilfritt, säger Swedavias vd Torborg Chetkovich.

Få tillverkare av flygbiobränsle

I Sverige finns än så länge bara liten produktion av bioflygbränsle och det är fyra gånger dyrare än vanligt jetbränsle. På Karlstad flygplats invigdes förra året europas första tankställe för biobränsle. Men hittills har bara ett fåtal plan tankats med bränslet.

Hur påverkas räckvidden för plan med biobränsle?

– Den påverkas inte. Flygbolagen har investerat i nya motorer som har en stor energiutvinning, försäkrar Torborg Chetkovich vd på Swedavia.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.