Hur den nya flygskatten kommer att inverka på flygplatsen i Halmstad är oklart enligt Lars Püss (M). Han är ordförande i styrelsen för Halmstad rådhus AB som är moderbolaget för Halmstad City Airport. Sedan 2006 ägs och drivs det av Halmstad kommun.
– Skatten är för liten för att ändra folks resvanor och därmed förändrar det troligen inte något för flygplatsen, säger Lars Püss till SVT Nyheter Halland.
Skatten införs av regeringen för att minska resandet med flyg eftersom detta har stor klimatpåverkan. Men Alliansen har hela tiden varit skeptiska till skattehöjningen.
– Vi kan tänka oss en skattehöjning men då ska pengarna gå tillbaka till flygnäringen i form av miljösatsningar. Till exempel på biobränsle och effektivare motorer, säger Lars Püss (M).
I dag erbjuder Halmstad flygplats flygbränsle till trafikerande flygbolag där en viss del är biobränsle.
80 kronor dyrare att flyga till Stockholm
Püss menar att regeringen måste ta hänsyn till att olika landsändar har olika förutsättningar för att istället för att flyga åka med tåg eller annan kollektivtrafik. Att ta sig till Stockholm med tåg från Halland tar idag en halv dag, att jämföra med flyget på en timma.
Med den nya skatten, som ska gälla från 1 april, kan en flygbiljett inom Sverige bli cirka 80 kronor dyrare. För längre resor kan biljettpriset öka mellan 280 till 430 kronor.
Med skatten väntas utsläppen minska med 0,08–0,2 miljoner ton koldioxidekvivalenter. Intäkterna till statskassan från skatten skulle bli cirka 1,8 miljarder per år, enligt regeringsförslaget.