Mångmiljonbelopp i stöd till kommunala flygplatser

Uppdaterad
Publicerad

Samtidigt som regeringen vill minska flygandet genom att ta ut en flygskatt från passagerarna, betalar svenska kommuner varje år ut mångmiljonbelopp för att täcka förlusterna för de kommunala flygplatserna.

Regeringen vill minska flygets negativa klimatpåverkan och inför därför den 1 april en flygskatt. För en resa inom EU innebär det 60 kronor per biljett.

Samtidigt lägger ett femtiotal kommuner åtskilliga skattemiljoner på de kommunala och regionala flygplatserna – vilket gör att människor kan fortsätta flyga billigt. En av dem är Västerås

– Jag tror infrastruktur måste ha stöd. Jag tror inte det finns något infrastrukturslag som finansierar sig självt, säger Ulla Persson (S), tidigare kommunalråd i Västerås och nu ordförande i kommunens flygplatsbolag.

Kommuninvånarna betalar

Västerås är en av de kommuner som lägger pengar på att täcka underskotten för den lokala flygplatsen. Förra året täckte kommunen ett underskott på drygt 30 miljoner kronor, 2016 var underskottet drygt 60 miljoner kronor.

Från Västerås går lågprisflyg till London och till den spanska solkusten. Omräknat per passagerare och biljett innebär det att skattebetalarna i Västerås kommun betalade 250 kronor för varje resa till och från flygplatsen förra året.

– Tack så mycket, de måste bara göra parkeringen lite billigare skrattar Johannes van Zanten som betalt 95 kronor för sin flygbiljett till London dit han ska resa och hälsa på sin dotter.

Motvilligt Miljöparti

Västerås styrs av Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Centerpartiet och Kristdemokraterna. Miljöpartiet är egentligen emot stödet till flygplatsen men har som en del av kommunledningen ändå gått med på det.

– Vi kan välja mellan att gå i opposition och inte få något som helst inflytande eller vara med och styra så att till exempel flygplatsen får större krav på sig att minska förlusterna, säger Magnus Edström (MP), kommunalråd i Västerås.

Rannsaka samvetet

När finansminister Magdalena Andersson motiverar flygskatten säger hon att klimatet inte kan vänta. Hur motiverar ni att ni ändå ger pengar till flygplatsen?

– Jag säger så här – de som reser mycket får nog faktiskt rannsaka sitt eget samvete. Sedan tror jag att man måste jobba med bränslet, men det är ju flygbolagen som måste göra det. Som flygplats kan vi påverka genom att prata om det, det tror jag på, säger Ulla Persson (S).

Fakta flygekonomi

  • Totalt finns idag ett 30-tal lokala och regionala flygplatser i Sverige.
  • Enligt uppskattningar från branschen gör de i dag förluster på runt 400 miljoner kronor varje år. Staten täcker upp ungefär 100 miljoner kronor av de förlusterna, medan ett 50-tal kommuner och regioner står för de övriga 300 miljoner kronorna.
  • Samtidigt gjorde det statliga bolaget Swedavia, som driver lönsamma flygplatser som Arlanda och Landvetter, en vinst förra året på 811 miljoner kronor.
  • De regionala flygplatsernas samarbetsorganisation vill att de lokala flygplatserna ska få mer av den kakan i stället för att förlita sig på kommunernas stöd.
  • Flygskatten beräknas ge statskassan drygt 1 miljard kronor per år.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.