Ämnet hemkunskap har breddats genom åren – men antalet undervisningstimmar har inte ökat. Foto: Ki Andersson/SVT

Skolinspektionen: För mycket matlagning på hemkunskapen

Uppdaterad
Publicerad

Det är för stort fokus på enbart matlagning på hem- och konsumentkunskapslektionerna tycker Skolinspektionen. Eleverna riskerar att gå miste om värdefulla kunskaper i exempelvis privatekonomi om inte kvalitén på undervisningen i ämnet stärks.

Kvalitén på undervisningen i hem och konsumentkunskap behöver stärkas, det menar Skolinspektionen efter att ha granskat hur undervisningen i ämnet bedrivs i svenska skolor.

– Vi har hittat saker som behöver förbättras och vi hoppas att det här leder till en förbättring, säger Maria Sundkvist, avdelningschef på Skolinspektionen.

Skolans minsta ämne

Hem- och konsumentkunskap är skolans minsta ämne. Totalt ska elever få 118 timmar under hela grundskolan. Historiskt sett har ämnet varit inriktat på matlagning och hushållsarbete. Men idag spänner ämnet över tre delar: ”mat, måltider och hälsa”, ”konsumtion och ekonomi” samt ”miljö och livsstil”.

Trots att ämnet vuxit genom åren och blivit mer komplext har antalet undervisningstimmar inte ökat.

– Det har fyllts på mer och mer innehåll utan att något annat tagits bort i samma omfattning, så vi var nyfikna på att se hur det såg ut i undervisningen, säger Maria Sundkvist.

Totalt granskades 23 skolor från Umeå i norr till Malmö i söder. Skolorna som granskades valdes ut slumpvis och drivs i både privat- och kommunal regi.

Traditionellt ett matlagningsämne

– De allvarliga bristerna är alltifrån att man inte får den tid man har rätt till. Det finns exempel på skolor som inte lägger ut den garanterade undervisningstiden ens i planeringen.

Granskningen visar också att undervisningen ofta har stark tonvikt på matlagning. Vilket innebär att mindre tid ägnas åt exempelvis privatekonomi och konsumentkunskap.

– Jag tror att dels är vi som människor väldigt traditionstyngda och det här ämnet har en tradition i matlagningen. Och så är matlagning svårt att avbryta när grytan väl står och kokar så då är det lätt att matlagningen tar över. Därför är det viktigt att läraren leder och organiserar arbetet under lektionerna, säger Maria Sundkvist.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.