Protesterna organiseras av Taxiunionen, en ideell förening som samlar åkare inom taxi- och budbraschen. Under hela veckan genomför man demonstrationer riktade mot så kallade apptaxibolag, som Uber och Bolt.
Kritiken handlar om att inkomsterna inte räcker till. Den som vill ha en dräglig månadslön tvingas jobba långt mycket mer än en normal heltidsvecka, uppger föreningen.
– Väldigt många av våra medlemmar kör sex dagar i veckan, 12-13 timmar per dygn, och får ut en lön på 18 000 kronor före skatt, säger John van Dinther.
Många sitter fast
Bland förarna finns de som kör taxi som en bisyssla, exempelvis under helger, men många andra kör apptaxi på heltid. För många är det svårt att hitta en alternativ sysselsättning, säger John van Dinther.
– En del har ett uppehållstillstånd som hänger på att man behåller arbetskontraktet. Andra har investerat mycket pengar i en bil som ska avbetalas. De har inget val, de sitter fast.
Ett av Taxiunionens krav är företagen sänker serviceavgiften, alltså den procent förarna betalar till appföretagen på varje resa, till 15 procent. I dag ligger den ofta på 20-25 procent. Man vill också höja det så kallade jämförpriset för resorna.
Företagen höjer priserna
Företaget Bolt uppger i ett skriftligt svar till SVT att man höjt priserna flera gånger det senaste året, men att det bästa sättet att höja förarnas löner är att generera fler körningar.
”Vi ser tydligt att om vi höjer priserna minskar antalet resor och förarna tjänar mindre. En bättre modell som vi ser fungerar för att öka partners intjäning är att återinvestera våra intäkter i form av rabatter till kunder för att öka antalet körningar”, skriver Sverigechefen Lina Dahlander.
Även Uber uppger i ett skriftligt svar att man höjt priserna det senaste året.
”Vi vet att det har varit tuffa tider med ökade verksamhetskostnader för förare, och vi vill göra vad vi kan för att öka intjäningarna. Vi har bland annat infört flera prishöjningar under förra året och fortsätter följa utvecklingen och lyssna på förares feedback.”, skriver Ubers Nordenchef Peter Löfstrand.
Hör föraren Asghar Esmaiilzadeh beskriva hur jobbet påverkar hans vardag i videon ovan.