Taxiförare på Uber och Bolt: ”Det känns som slaveri”

Uppdaterad
Publicerad

SVT har pratat med ett 20-tal chaufförer som kör taxi via appföretag som Uber och Bolt i Stockholm. De vittnar om tuffa arbetsvillkor och om svårigheter att få ekonomin att gå ihop, trots att de jobbar långt över 40 timmar i veckan.

– Det blir otryggt för kunderna också. De vet inte att vi kanske kört sju dygn i sträck, tretton timmar per dygn, säger chauffören Paul.

Appföretagens regelverk innebär en stor stress för de förare vi talat med. Dåliga betyg kan få dem avstängda, men de kan också bli blockerade om kunder inte kommer när de bokat en resa.

– Bolt har spärrat mig på grund av att flera av mina kunder inte dykt upp. Det är inte rättvist, säger chauffören Amin.

Amin och Paul heter egentligen något annat. Av rädsla för repressalier vill de vara anonyma.

Så svarar appföretagen på förarnas kritik.

Så ser Uber och Bolts villkor ut

Uber och Bolt anställer inte förare i Sverige. De räknar förarna som egenföretagare och menar att de endast är plattformar för att koppla ihop kunder med förare.

App-företagen tar mellan 20-25 procent av förarnas förtjänst.

Förarna har egna bilar och står för alla kostnader kring bilen.

Varken Uber eller Bolt vill uppge hur många förare i Sverige som tar uppdrag via deras appar, men Bolt skriver i ett mejl till SVT: ”Totalt välkomnade vi över 2 500 nya förare under pandemins första år”.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.