Appföretagens regelverk innebär en stor stress för de förare vi talat med. Dåliga betyg kan få dem avstängda, men de kan också bli blockerade om kunder inte kommer när de bokat en resa.
– Bolt har spärrat mig på grund av att flera av mina kunder inte dykt upp. Det är inte rättvist, säger chauffören Amin.
Amin och Paul heter egentligen något annat. Av rädsla för repressalier vill de vara anonyma.
Så ser Uber och Bolts villkor ut
Uber och Bolt anställer inte förare i Sverige. De räknar förarna som egenföretagare och menar att de endast är plattformar för att koppla ihop kunder med förare.
App-företagen tar mellan 20-25 procent av förarnas förtjänst.
Förarna har egna bilar och står för alla kostnader kring bilen.
Varken Uber eller Bolt vill uppge hur många förare i Sverige som tar uppdrag via deras appar, men Bolt skriver i ett mejl till SVT: ”Totalt välkomnade vi över 2 500 nya förare under pandemins första år”.