SVT har varit i kontakt med både Uber och Bolt som trots upprepade förfrågningar inte ställer upp på någon intervju. I mejlsvar skriver de att de tar till sig av förarnas kritik men att de är öppna med sina villkor gentemot förarna och att dessa villkor är bra.
Förarnas villkor
Albin Grkovic, Sverigechef för Bolt:
”Vi strävar efter att alltid erbjuda de bästa villkoren gentemot förare för att uppmuntra dem att nyttja vår plattform.”
Peter Löfstrand, Nordenchef på Uber:
”Vi använder alltid deras feedback för att förbättra verksamheten, för att se till att vi skapar en bra upplevelse för dem.”
Lönerna
Taxiförare som SVT varit i kontakt med berättar att de kan jobba 60-70 timmar i veckan och då tjäna 20 000 kronor netto.
Albin Grkovic, Sverigechef för Bolt:
”Förare som kör med Bolt tjänar i snitt drygt 400 kronor i timmen innan avgifter och skatter.” ”Vilket vi anser är en god inkomst.”
Peter Löfstrand, Nordenchef på Uber:
”En partnerförare kan alltid välja att köra via exempelvis en annan app om där finns möjlighet för bättre intjäningar.”
Avstängningarna
Förare berättar för SVT att Bolt och Uber stänger av sina förare av olika anledningar, vilket skapar otrygghet. Bolt spärrar konton temporärt när 12,5 procent av kunderna inte dyker upp.
Albin Grkovic, Sverigechef för Bolt:
”Tyvärr har det förekommit att ett fåtal förare avsiktligt undgått att hämta kunden, rapportera att kunden inte dök upp och därigenom otillbörligt tillskansat sig vår avbokningsavgift. På grund av detta har vi en gräns.”
Peter Löfstrand, Nordenchef på Uber:
”Om en partnerförare väljer att avbryta en stor andel av sina accepterade resor, i skedet där de redan matchats med en resenär, så bryter det mot våra användarriktlinjer och partnerföraren kan motta en varning. Efter flera varningar kan partnerföraren bli tillfälligt avaktiverad från att använda appen”