• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Uber och Bolt är två av företagen som genom sina appar förmedlar taxiförare. Foto: TT/ Ali Zare

Så svarar appföretagen på kritiken från taxiförarna

Uppdaterad
Publicerad

Dåliga arbetsvillkor, låga löner och spärrade förarkonton utan rimligt skäl. Kritiken mot appföretagen Uber och Bolt är hård från de taxiförare som SVT varit i kontakt med. Såhär svarar appföretagen på kritiken.

SVT har varit i kontakt med både Uber och Bolt som trots upprepade förfrågningar inte ställer upp på någon intervju. I mejlsvar skriver de att de tar till sig av förarnas kritik men att de är öppna med sina villkor gentemot förarna och att dessa villkor är bra.

Förarnas villkor

Albin Grkovic, Sverigechef för Bolt:

”Vi strävar efter att alltid erbjuda de bästa villkoren gentemot förare för att uppmuntra dem att nyttja vår plattform.”

Peter Löfstrand, Nordenchef på Uber:

”Vi använder alltid deras feedback för att förbättra verksamheten, för att se till att vi skapar en bra upplevelse för dem.”

Lönerna

Taxiförare som SVT varit i kontakt med berättar att de kan jobba 60-70 timmar i veckan och då tjäna 20 000 kronor netto.

Albin Grkovic, Sverigechef för Bolt:

”Förare som kör med Bolt tjänar i snitt drygt 400 kronor i timmen innan avgifter och skatter.” ”Vilket vi anser är en god inkomst.”

Peter Löfstrand, Nordenchef på Uber:

”En partnerförare kan alltid välja att köra via exempelvis en annan app om där finns möjlighet för bättre intjäningar.”

Avstängningarna

Förare berättar för SVT att Bolt och Uber stänger av sina förare av olika anledningar, vilket skapar otrygghet. Bolt spärrar konton temporärt när 12,5 procent av kunderna inte dyker upp.

Albin Grkovic, Sverigechef för Bolt:

”Tyvärr har det förekommit att ett fåtal förare avsiktligt undgått att hämta kunden, rapportera att kunden inte dök upp och därigenom otillbörligt tillskansat sig vår avbokningsavgift. På grund av detta har vi en gräns.”

Peter Löfstrand, Nordenchef på Uber:

”Om en partnerförare väljer att avbryta en stor andel av sina accepterade resor, i skedet där de redan matchats med en resenär, så bryter det mot våra användarriktlinjer och partnerföraren kan motta en varning. Efter flera varningar kan partnerföraren bli tillfälligt avaktiverad från att använda appen”

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.