SVT:s konsumentredaktion Plus har jämfört förpackningsstorlek och innehåll inom tre olika produktkategorier: tvättmedel, babypuder och vitaminpiller. Inom varje produktkategori har tre olika märken jämförts.
Jämförelsen visar att många förpackningar innehåller stor andel luft och så här bemöter företagen resultatet.
KOSTTILLSKOTT:
ICA (76 procent luft)
”Vi förstår om man som konsument upplever att det är mycket luft i förpackningen. Produkten är framtagen för att innehålla en mängd och ha ett pris som kunderna efterfrågar samtidigt som all den lagstadgade information krävs ska få plats på förpackningen. Alla kosttillskott är märkta med antalet tabletter samt hur mycket vitamin och mineral varje tablett innehåller.
Vi eftersträvar tabletter som är små och lätta att svälja vilket medför att fyllnadsgraden blir lägre jämfört med om tabletten hade vara större, men vi kommer se över om vi kan förbättra denna produkt.”
KRONANS APOTEK (69 procent luft)
”Det står tydligt på produktens framsida att den innehåller 100 tabletter så vi anser inte att vi vilseleder någon kund. Det måste finnas luft i en vitaminburk men 69 procent låter väl mycket så vi behöver självklart se över detta.”
APOTEKET (36 procent luft)
Det framgår tydligt hur många tabletter burken innehåller och vilka halter det är av olika mineraler och vitaminer. Vår uppfattning är att vi uppfyller kraven i marknadsföringslagen och om det skulle visa sig att vi inte gör det skulle vi självklart göra förändringar.
Vi hade gärna sett att det varit mindre luft, men vi har valt förpackningar som ska fungera för flera produkter och där viss information om innehållet behöver få plats på förpackningen.”
KROPPS-/BABYPUDER:
COOP ÄNGLAMARK (50 procent luft)
”50 procent luft i förpackningen låter för mycket och är inte bra. Vi tycker att det är bra att det uppmärksammas om något är fel eller upplevs vilseledande. Vi vill inte att våra konsumenter ska känna sig lurade och våra produkter ska självklart uppfylla lagstiftningen.
Att produkten sjunker ihop under transport är dock svårt att helt undvika. Att det är olika för olika varumärken kan bero på olika produktionsförutsättningar och pulvrets sammansättning.”
NATUSAN JOHNSON’S (41 procent luft)
”Pulvret fyller initialt en större volym men sjunker ihop över tid vilket skapar ett tomrum i förpackningen. Kunderna kan dock vara trygga med att produkten innehåller den vikt som anges på förpackningen.”
DIALON (13 procent luft)
Denna förpackning innehöll minst andel luft i jämförelsen. Företaget har inte kommenterat resultatet.
TVÄTTMEDEL:
VIA (39 procent luft)
”Under förra året upptäckte vi att vissa av våra förpackningar inte levde upp till våra kvalitetskrav när det gällde fyllnadsgraden. Från vecka 12 kommer Via Classic Color 4,7 kg att finnas i en ny förpackning där fyllnadsgraden i fabrik kommer att ligga omkring 85 procent.
Vid fyllningen blir kartongen nästan helt fylld, sedan sjunker pulvret ihop under transport och lagring. Att det skapas tomrum beror på förpackningstekniken och tvättpulvrets egenskaper. Förpackningen innehåller dock den angivna vikten tvättpulver. Förpackningarna kontrollvägs innan de skickas till butik.”
A+ (36 procent luft)
”Våra fyllningsnivåer följer industristandarder och vikt samt antal tvättar är tydligt synliga på förpackningen. Tvättpulvret komprimeras när det har packats och under transport. I dag finns tvättmedel i olika koncentrat på marknaden. Antal tvättar som förpackningen räcker till är därför bästa sätt för konsumenten att få vägledning i sitt köpbeslut.”
FORMIL (27 procent luft)
”När tvättmedlet produceras så fylls hela förpackningen. Under lagring och transport packas tvättmedlet ihop. Vårt tvättmedel märks med vilken mängd ren tvätt en konsument kan förvänta sig samt tvättmedlets vikt i kilogram. Därmed ser vi att förpackningen uppfyller lagkraven. För närvarande ser vi inget behov av att vidta några åtgärder.”