För att nå EU:s klimatmål och efterleva Parisavatalet behöver utsläppen sänkas.
Forskarna är överens om att flera åtgärder krävs för att få människor att ändra sitt beteende, och därmed få ner utsläppen.
Men en utmaning för politiker är hur man får med sig medborgarna när klimatanpassade åtgärder införs.
En nyckel är att hur man presenterar åtgärden, menar Sverker C Jagers, professor i statsvetenskap vid Göteborgs universitet.
– Kallar man det för en bensinskatt är det många fler som är negativa än om man kallar det för koldioxidskatt. Då gör man nämligen en mental koppling att det handlar om miljön, och då stiger stödet med en gång, säger han till SVT:s Agenda.
Rättvisa och effektivitet avgörande
Enligt honom är det två faktorer som är särskilt avgörande för att få medborgarna att acceptera miljöpolitiska åtgärder.
– Det handlar dels om ifall man tycker att ett styrmedel är rättvist och om man tror att det är effektivt för att göra miljön lite bättre.
Ett exempel på det är införandet av trängselavgift i Stockholm jämfört med trängselskatt i Göteborg.
– Man var först ut i Stockholm, och folk blev inte så sura. En viktig orsak till det tycks vara försöksperioden man hade. Det infördes under ett halvår, mot att man lovade att utvärdera vad de boende i Stockholm tyckte.
”I Göteborg bestämde man bara”
När ett halvår hade gått hade många ändrat uppfattning, och var inte längre mot eftersom man hade märkt av att trängseln i innerstan blivit mindre, och man upplevde inte att det blev så svårt att ta sig till jobbet.
En klar majoritet var istället för avgiften.
– I Göteborg bestämde man bara att ”Så här hög ska avgiften vara och här ska kamerorna sitta”, utan försöksperiod. I forskningen ser vi tydligt att det inte bara handlar om hur mycket sämre det har blivit för den enskilda personen, utan även hur proceduren upplevs och om den gått till på ett schysst sätt.
Se Agenda Special: Klimatutmaningen 21.15 i SVT2.