Bild i två sektioner: Till vänster syns en person i en videokonferens med en bokhylla i bakgrunden; till höger en närbild av fötter som bär sneakers av olika märken, stående vid en stol.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Hör skolforskaren om åtgärder som skulle kunna begränsa stöket i skolan. Foto: SVT

Forskaren: Förändrad pedagogik bakom ökat våld i skolan

Publicerad

Anmälningarna om hot och våld på Sveriges skolor ökar, det visar SVT:s kartläggning. Både brist på insatser och ett skifte i synen på relationen mellan lärare och elever har orsakat problemen, menar forskaren Martin Karlberg.

– Man kan göra många saker, tyvärr är de inte gratis, säger han i Aktuellt.

De senaste fem åren har våldsanmälningarna på låg- och mellanstadieskolor i Sverige ökat med cirka 60 procent. Majoriteten av anmälningarna gäller våld mot lärare.

En orsak kan vara en förändrad pedagogisk trend, enligt universitetslektor Martin Karlberg, som forskar om ledarskap i klassrummet vid Uppsala universitet.

Våld i låg- och mellanstadieskolor

– Vi har gått från ett mer auktoritärt skolsystem till ett skolsystem där vi efterfrågar högre grad av ansvarighet och delaktighet från eleverna. Det är ibland ett ansvar och en delaktighet som de inte förmår att hantera, säger han.

Stor ojämlikhet

Samtidigt poängterar han att det finns många skolor och klassrum som fungerar väl men att det skiljer sig mycket över landet.

– Ett allvarligt problem med svensk skola är att det finns en stor ojämlikhet i hur besvärligt det är på olika skolor och i olika klassrum.

Ett fåtal stökiga elever kan hanteras av läraren och påverkas positivt av sina klasskamrater, menar Karlberg. Men ett klassrum med flera elever med problem riskerar att påverka hela gruppen åt andra hållet.

– Det finns forskning som visar att det, lite ungefärligt, krävs åtta välfungerande elever för att kunna påverka en utåtagerande och stökig elev i positiv riktning. Om det då finns skolor där det finns flera stökiga elever per klass, då kommer inte de positiva grupprocesserna till sin rätt. Då får man en negativ spiral istället.

Vad kan göras för att lösa problemen? Hör Martin Karlberg i videon ovan

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Våld i låg- och mellanstadieskolor

Mer i ämnet