De senaste fem åren har våldsanmälningarna på låg- och mellanstadieskolor i Sverige ökat med cirka 60 procent. Majoriteten av anmälningarna gäller våld mot lärare.
En orsak kan vara en förändrad pedagogisk trend, enligt universitetslektor Martin Karlberg, som forskar om ledarskap i klassrummet vid Uppsala universitet.
– Vi har gått från ett mer auktoritärt skolsystem till ett skolsystem där vi efterfrågar högre grad av ansvarighet och delaktighet från eleverna. Det är ibland ett ansvar och en delaktighet som de inte förmår att hantera, säger han.
Stor ojämlikhet
Samtidigt poängterar han att det finns många skolor och klassrum som fungerar väl men att det skiljer sig mycket över landet.
– Ett allvarligt problem med svensk skola är att det finns en stor ojämlikhet i hur besvärligt det är på olika skolor och i olika klassrum.
Ett fåtal stökiga elever kan hanteras av läraren och påverkas positivt av sina klasskamrater, menar Karlberg. Men ett klassrum med flera elever med problem riskerar att påverka hela gruppen åt andra hållet.
– Det finns forskning som visar att det, lite ungefärligt, krävs åtta välfungerande elever för att kunna påverka en utåtagerande och stökig elev i positiv riktning. Om det då finns skolor där det finns flera stökiga elever per klass, då kommer inte de positiva grupprocesserna till sin rätt. Då får man en negativ spiral istället.
Vad kan göras för att lösa problemen? Hör Martin Karlberg i videon ovan