Medieforskaren Marie Grusell menar att källkritiken blir än mer viktig i det digitala medielandskapet än vad den någonsin har varit. Foto: Pressbild/AP

Forskaren: Så ska du förhålla dig till nyheter i sociala medier

Uppdaterad
Publicerad

Den ryska inblandningen i det amerikanska valet är en brinnande fråga. Även i Sverige har det varnats för utländsk inblandning i politiken och samtidigt erbjuder sociala medier partier nya sätt att driva valkampanjer och nå väljare. Hur ska man då förhålla sig till nyheter och politisk reklam i sociala medier.

Marie Grusell är medieforskare på Göteborgs universitet. Hon manar till stor försiktighet när man tar del av nyheter och politiska budskap på exempelvis Facebook. 

– Man ska fundera på vem som är avsändaren och om avsändaren är trovärdig, säger Marie Grusell.

”Se upp för halvskumt innehåll”

I dag har de allra flesta traditionella medier en hög närvaro på sociala medier. Om man känner igen avsändaren så har man en viss förförståelse, enligt Marie Grusell. Men gör man inte det så bör man vara på sin vakt.

– Om man upptäcker artiklar utan avsändare, och kanske med lite halvskumt innehåll, då ska man verkligen dra öronen åt sig, säger hon.

Även falska nyheter kan verka mycket trovärdiga på sociala medier, särskilt om de når oss via någon vi litar på.

– Man är mer lättpåverkad när man får rekommendationer från vänner, men det handlar verkligen om att vara källkritisk. Källkritiken blir än mer viktig i det digitala medielandskapet än vad den någonsin har varit, säger Marie Grusell.

Sociala medier allt viktigare

Inför det förra valet var alla svenska partier överens om att de traditionella medierna var det bästa sättet att nå väljarna. Men Marie Grusell menar att sociala medier kommer ta en större plats i nästa val. 

– Nu tyder allting på att sociala medier kommer få en ökad betydelse men frågan är på vilket sätt detta genombrott kommer att ske.

Influenser från USA

USA:s president Donald Trump kom till makten efter en mycket lyckad, men också starkt ifrågasatt, kampanj på sociala medier. Bland annat så användes så kallade dark posts eller dark ads, riktad reklam till vissa grupper som bara syns i de utvaldas egna flöden.

Marie Grusell tror att liknande metoder kan komma att användas även i den svenska valrörelsen.

– Jag tror inte att sociala medier per se, kommer vara avgörande för hur man kommer rösta, säger hon och fortsätter:

– Det finns farhågor både om fake news och så kallade dark ads. Det kan få väldigt stora konsekvenser, säger Marie Grusell.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.