Kritiken mot Facebook har varit massiv sedan företaget erkänt att man sålt annonser till ryska propagandasajter under det amerikanska presidentvalet. Efter hot om förändrad lagstiftning vidtar nu Facebook ett flertal åtgärder.
Dominik Swiecicki på Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) är försiktigt positiv till beskedet om transparens om politiska budskap på Facebook, men menar samtidigt att man inte bör låsa sig till kampanjande politiker.
– Skadliga budskap kan spridas även av andra typer av aktörer. Det behöver inte alltid vara i form av tydlig politisk reklam, säger han.
– Vi har sett att man kan vara anonym och att man under falsk flagg kan sprida information på olika sätt. Transparensen är bra, bara man är medveten om att det inte behöver se ut på det viset.
Vad kan det betyda i ert arbete?
– Vi är så klart väldigt nyfikna på vilka verktyg som kommer introduceras. Vi har redan en dialog med Facebook och vi ser fram emot att fortsätta den och se vad de vill och kan göra. Vår ingång i det hela är att alla krafter som bidrar till att folk röstar är bra.
Bästa skyddet: En källkritisk allmänhet
Hur ser ert arbete gällande Facebook ut mot det svenska riksdagsvalet?
– Vi kan inte berätta mer än att vi har den dialogen. Som myndighet har vi inga synpunkter på deras roll. Men jag kan konstatera att i dagens kommunikationsmiljö är Facebook en aktör som vi måste förhålla oss till.
Hur stor påverkan kan Facebook ha i ett val?
– Vi pratar mycket om att information sprids på olika sätt, men därifrån till att det faktiskt påverkar valresultat vet vi väldigt lite om i dag. Vi gör en stor affär av det och vi ska ta det på allvar. Men frågan är vilken effekt det faktiskt har.
Vad har allmänheten för ansvar i hur man tar till sig information?
– Man har ett stort ansvar. Det psykologiska försvaret är en förmåga som måste finnas i hela samhället. En källkritiskt välutbildad befolkning är den bästa garanten.