• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Facebook tar krafttag för att öka transparensen

Uppdaterad
Publicerad

Facebookgrundaren och vd:n Mark Zuckerberg återvänder till jobbet från sin pappaledighet – och meddelar samtidigt en rad stora förändringar. Sociala medier-jätten tar nu i för att förbättra transparensen och skydda valintegriteten i samband med demokratiska val genom att göra nätverket svårare att utnyttja i politiska syften.

Facebook kommer att ge den amerikanska kongressens utredare cirka 3.000 politiska annonser som en rysk så kallad ”trollfabrik” producerade och publicerade i det sociala nätverket månaderna före och efter förra årets presidentval.

Det meddelade företagets vd och grundare Mark Zuckerberg i går kväll i en livesändning på den egna sajten. Han säger också att han stöder kongressens utredning.

Men det slutar inte där.

Mark Zuckerberg, som står under hårt tryck för att göra mer så att inte nätverket utnyttjas för att manipulera väljare, berättar också att Facebook kommer att ta större krafttag för att göra annonserna i nätverket mer transparenta.

Nio punkter

I ett långt efterföljande inlägg på sin Facebooksida beskriver Zuckerberg de omfattande förändringar som nu görs. Totalt rör det sig om något som liknar ett niostegsprogram med tydliga punkter som företaget kommer att jobba med de närmsta månaderna.

Det handlar bland annat om att göra det möjligt för människor att se vilka annonser som är kopplade till ett visst val eller en viss politisk organisation. Detta i ett försök att avskräcka regeringar runt om i världen från att försöka utnyttja nätverket för otillbörlig valpropaganda.

Frågan om Facebook var med och indirekt påverkade valutgången i det amerikanska presidentvalet har stötts och blötts sedan Donald Trump stod som segrare i november i fjol. Kritiken mot att Facebook och dess grundare Mark Zuckerberg inte tar ansvar för den information eller desinformation som delas på Facebooks plattformar har varit massiv.

LÄS MER: Omstritt försök stoppa falska nyheter på Facebook

Inför valet i Tyskland på söndag har journalister och Facebook inlett ett samarbete för att försöka stoppa spridningen av falska nyheter, så kallade fake news. Ett omdiskuterat samarbete, där det inte handlar om censur utan att komma in i bubblor och ekokammare, anser journalisterna.

Det förändringsarbete som nu aviseras kan tolkas som ett svar på kritiken som riktats mot Facebook och ytterligare ett steg framåt.

”Jag vill inte att någon ska använda våra verktyg för att underminera demokrati. Det är inte vad vi står för”, skriver Mark Zuckerberg i ett efterföljande Facebook-inlägg, där han också berättar att han ägnat en stor del av sin nu avslutade föräldraledighet åt frågan om rysk inblandning i USA-valet.

”Även om mängden problematiskt innehåll som vi hittills hittat är relativt liten är alla försök till påverkan ett allvarligt problem.”

Pågick fram till maj

De 3.000 annonserna från den ryska ”trollfabriken” som Facebook kommer att dela med sig av till kongressen kunde kopplas till 470 Facebookkonton. Annonseringen pågick fram till i maj 2017, och Facebook har sedan dess ändrat sina regler och stängt ned kontona.

USA:s underrättelsemyndigheter har sagt att Ryssland påverkade presidentvalet 2016, däribland genom att använda sig av sociala medier och så kallade ”troll” för att sprida falska nyheter i syfte att påverka folks åsikter. Flera utskott i kongressens två kamrar utreder anklagelserna om rysk inblandning i presidentvalet.

LÄS MER: Tyskt högerparti går i Trumps fotspår – använder amerikansk reklambyrå

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.