Här är en kort summering av de nio punkter som enligt grundaren Mark Zuckerberg ska ”skydda valintegriteten och se till att Facebook är en god demokratisk kraft”:
1. Vidare aktivt samarbete med den amerikanska staten i utredningen om rysk inblandning i presidentvalet.
2. Fortsätta internutredningen om ”vad som hände på Facebook” i och med valet, samt fortsatt samarbete med den amerikanska regeringen vid händelse av att man skulle upptäcka fler fejkkonton med kopplingar till politiska annonser.
3. Öka transparensen när det kommer till politisk annonsering. Under de kommande månaderna kommer man att göra det möjligt för användare att på en annonsörs egen sida kunna se samtliga riktade annonser, oavsett utvald målgrupp/målgrupper. Denna punkt beskrivs som den troligtvis viktigaste av dem alla.
4. Bli hårdare i sin granskning av vilka politiska annonser som släpps igenom. Även om annonser också fortsättningsvis kommer att kunna köpas direkt via Facebooks appar och sajt utan manuell granskning.
5. Expandera och stärka sin säkerhetsavdelning, bland annat genom att anställa ytterligare 250 personer.
6. Utöka redan existerande samarbeten med valkommissionärer runt om i världen. Detta genom att bland annat skapa en kanal för att informera samarbetspartner om risker som identifierats i samband med specifika val.
7. Öka sina samarbeten med andra teknik- och säkerhetsbolag, och dela med sig av mer information om ohederliga aktörer på internet.
8. Arbeta proaktivt för att stärka den demokratiska processen genom att gå hårdare åt hot, politiska trakasserier och mobbning.
9. Facebook har redan inför det tyska riksdagsvalet, i samarbete med bland offentliga myndigheter som Federal Office for Information Security (BSI), arbetat med att säkra integriteten på nätet och stängt ner tusentals fejkkonton. Ett arbete som fortsätter.