– Man skulle kunna tänka sig att man förbjuder tung lastbilstrafik på vissa delsträckor om väderprognoserna ser alldeles för dåliga ut och man vet att det finns risk att man inte hinner komma ut och ploga för att se till att vägarna är lämpliga att köra på, säger Mattias Hjort, som är forskningsledare på VTI.
På VTI har man bland annat utrett huruvida regelverket kring lastbilens däck är tillräckliga. Reglerna skärptes och anses i dag vara tillräckliga.
Fokus har ofta legat på just däckens kvalitet, men ofta handlar det inte primärt om däcken utan om att väglaget helt enkelt är för dåligt.
– Det är väldigt viktigt att veta när man ska köra och när man inte ska köra, att följa väderleksrapporterna och veta om det kommer att kunna vara plogat och om det ens är lämpligt att ge sig ut, säger Mattias Hjort.
Pressas i alla väder
Transportbranschen är ofta pressad av hela samhällsekonomin att komma fram fort och i alla väder. Därför skulle hårdare regler kunna hjälpa åkare och förare att kunna säga nej till transporter, enligt Mattias Hjort. Om ingen får åka så går det inte anlita någon annan.
– Nåt annat man skulle kunna göra är att införa höga bötesbelopp för den som ger sig ut med olämpliga fordon och kör fast utan att ta hänsyn till det dåliga vädret och behöver bärgning, säger Mattias Hjort.