– Det är bedrövligt att vården inte kan dela viktig information med varandra, säger utredaren Annemieke Ålenius.
När en läkare ställer diagnos och beslutar vilken behandling en patient ska få behövs det information om hur patientens hälsa sett ut tidigare och resultat på olika prover. Men informationen, som kallas hälsodata, kan vara svåråtkomlig för läkaren.
Olika definitioner
Det beror på att regionerna, men även olika vårdenheter inom samma region, använder olika definitioner och dokumenterar information om patienterna på olika sätt vilket försvårar möjligheten att dela hälsodata.
– Om du remitteras till en specialist är det inte säkert att hen kan se dina medicinska uppgifter som finns i primärvården, säger Annemieke Ålenius
Det kan bland annat leda till nya, men onödiga provtagningar och att vårdpersonalen måste ägna dyrbar tid till att leta information istället för att ägna sig åt patienterna. Patienter, som inte själva kan berätta om sin sjukdomshistorik eller tror att läkaren känner till den, riskerar felaktiga behandlingar.
– Det är klart att det kan innebära risker för patientsäkerheten.
Förutom risk för patientsäkerheten leder svårigheterna att dela hälsodata till lägre produktivitet i vården och högre kostnader för samhället, enligt Annemieke Ålenius.
Vården ska enas
Hon föreslår bland annat att vården ska enas om gemensamma definitioner som måste följas.
Krävs det några nya tekniska lösningar för att informationen ska kunna delas?
– Ja på nationell nivå, men grundproblemet är bristen på gemensamma definitioner. Så vi måste börja med att definiera saker och ting på samma sätt. Då blir det mycket enklare att lösa det tekniskt.