Botar är i grunden automatiserade konton som används för att sprida information. Användningsområdet är brett och tekniken kan – helt legitimt – användas i allt från att bevaka särskilda ämnen till att bedriva marknadsföring. Björn Palmertz, senioranalytiker vid Försvarshögskolan, förklarar:
– En bot är ett automatiserat konto på sociala medier som används för att sprida någon form av information. Programmet kan användas på både bra och dåliga sätt. Botar kan få det att se ut som att väldigt många pratar om något fast det kanske handlar om en väldigt liten kärngrupp av samordnade personer med något syfte att lansera ett budskap. Man använder sig av automatiserade metoder för att sprida ämnet och få det att ”trenda”.
Inte komplicerat
Bilden av botnätverk som komplicerad teknik stämmer inte, menar Björn Palmertz. Med teknikutvecklingen är det numera relativt okomplicerat att skaffa sig programmen. Botnätverken går till och med att hyra.
– Vi vet att botnätverk finns att hyra på svarta marknaden. Det kan handla om konton som jobbar 24 timmar om dygnet där man kan se att det är fullständigt orimligt för en människa att klara av.
Varför använder man sig av botar för att påverka opinioner?
– När det gäller påverkan kan det i vissa fall finnas behov att göra det svårt att lista ut vem som ligger bakom någonting. Man kan också vilja framstå som någon man inte är.
Användarvänligt
Kan vem som helst hyra bottjänster?
– Det är lättillgängligt i dag via internet. Och utvecklingen har dessutom gjort att de är väldigt användarvänliga.
Riskerar botar att skada de offentliga samtalen?
– Jag tror vi ska vara väldigt vaksamma med tanke på den utveckling vi har sett de senaste åren. Vi har kanske underskattat hur olika typer av informationsteknik kan användas för dem som inte vill oss väl. Det är lätt att nå oss när vi alla går runt med en dator i fickan.