Försvarsmakten har upprättat en flygförbudszon i södra delen av Stockholms skärgård och över Sandhamn. I de områdena får inga civila flygplan befinna sig som flyger lägre än 4.000 fot vilket motsvarar cirka 1.300 meter.
– Vi har en militärhelikopter som flyger ganska snabbt fram och tillbaka i det här området och då kan vi inte ha civila flygplan där som stör, säger Philip Simon, Försvarsmaktens presschef till SVT.
Den reguljära trafiken till och från Arlanda och Bromma berörs inte.
Båtförbud hävdes
Under dagen upprättade också Försvarsmakten en skyddszon för alla civila båtar vid Nåttarö, utanför Nynäshamn. Inga civila båtar tilläts komma närmare än 10.000 meter, men förbudet är nu hävt, enligt Philip Simon.
– Däremot är det bra om media och annan civil sjöfart inte kommer för nära de militära fartygen. Gör de det kan de bli ombedda att backa, säger han.
SVT:s reporter Stefan Åsberg, är en av dem som under dagen varit på plats i en båt utanför Nåttarö.
– Det här är just nu centrum för den militära operationen. Vi har sett stridsbåt 90 och helikoptrar i området. Vi uppmanades nyss att ge oss längre ut eftersom vi kom för nära, sade han på eftermidddagen.
Försvarsmakten har under dagen varit förtegna om varför man stoppat båtar från området.
– Vi håller på med en underrättelseoperation i Stockholms skärgård och vidtar de åtgärder vi behöver för att lösa våra uppgifter. Exakt vad vi gör och var, det kommenterar vi inte, säger pressinformatör Mikael Abrahamsson.
– Det jag kan säga är att den operativa chefen har de resurser och det regelverk han behöver för att klara sin uppgift, säger Försvarets presschef Philip Simon till SVT.
”Kan ha hittat något”
Att Försvarsmakten meddelat att andra båtar måste hålla sig borta från militärens fartyg kan bero på att försvaret hittat någonting under vattenytan. Det menar Stefan Ring, militärstrategisk expert vid Försvarshögskolan.
– Det behöver inte vara något spektakulärt men det finns en chans att man stött på något som man vill hantera utan att media är nära, säger han.
”Oförminskad styrka”
Operationen, som har pågått sedan i fredags, pågår med full kraft i dag och i morgon. Sedan tas ett nytt beslut om den ska fortsätta i samma form, enligt Försvarsmakten.
– Operationen fortsätter dag som natt med oförminskad styrka. Vi har en god uthållighet, säger Dag Enander, vakthavande informatör vid Försvarsmakten.
– Vi använder de sensorer vi har och letar både från land och vatten, säger han.
Bild på misstänkt farkost släpptes
Försvarsmakten höll i går en presskonferens där man sade att tre observationer av misstänkta farkoster har gjorts och försvaret har fått in ett högintressant foto från Jungfrufjärden.
Försvaret ser observationerna som tecken på ”trolig” undervattensverksamhet, den näst säkraste nivån.
– En anledning till att man tar de här uppgifterna på så stort allvar är att observationerna sätts i ett större sammanhang och vi vet att man har haft indikationer tidigare från just det här området under flera års tid att kränkningar kan ha förekommit, säger SVT:s reporter Stefan Åsberg.
Ryska ambassaden: ”Inga kommentarer”
En presstalesperson vid ryska ambassaden i Stockholm meddelar att ambassaden inte har några ytterligare kommentarer utöver de som det ryska försvarsdepartementet uttalade skriftligt via den ryska nyhetsbyrån Interfax i helgen.
Där heter det att ryska marinens fartyg och ubåtar enligt plan fullföljer sina uppdrag på världshaven.
Västerländska mediers rapporter om en möjlig händelse rörande en rysk ubåt tillbakavisades.
Misstänkt moderskepp ligger stilla
Den ryskägda oljetankern NS Concorde, som misstänks vara ”moderskepp” åt en miniubåt, ligger enligt Sjöfartsverket stilla utanför Almagrundet, sydost om Sandhamn.
– Hon ska ha ändrat sin destination till Primorsk i Ryssland men just nu ligger hon stilla, säger Maria Ottosson, kommunikationschef vid Sjöfartsverket.
Novoship: ”Vi är smickrade”
Men ägarna tillbakavisar uppgifterna. SCF Novoship skriver i ett pressmeddelande att oljetankern för tillfället inväntar lastningsorder och ligger 14 till 25 nautiska mil utanför Sveriges territorialgräns.
”Vi har noterat och är smickrade över den ökande uppmärksamheten från svenska och internationella medier vad gäller NS Concords rörelser. Dock måste jag meddela att det inte föreligger något ovanligt med dessa rörelser”, skriver Novoship-chefen Jurij Tsvetkov.
Enligt Tvsetkov ska NS Concord inom några dagar gå till ryska hamnen Primorsk för att lasta olja som därefter ska fraktas till USA.