Ett stort lastfartyg flyter på havet under en molnig himmel. Fartyget har flera lastcontainrar längs sidan och en tydlig mast med signalflaggor. Vattnet runt omkring är stilla, vilket skapar en reflektion av fartyget.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Svenska myndigheter utreder sabotage i Östersjön – här är vad som hänt i historien om de kapade kablarna. Foto: Mikkel Berg Pedersen

Försvarsmakten söker i spåren av kinesiska fartyget

Uppdaterad
Publicerad

Flera fartyg från marinen arbetar sedan i natt på platserna där internetkablar förstörts.

Öppet tillgänglig data visar att Försvarsmaktens specialfartyg Belos rör sig längs det utpekade kinesiska fartygets rutt.

Källor uppger samtidigt för SVT att myndigheternas utredningar nu riktats allt mer mot det aktuella kinesiska fartyget.

Det kinesiska fartyget ligger sedan i går kväll stilla i Kattegatt, mellan Båstad och Grenå i Danmark. Samtidigt håller olika patrullfartyg och fregatter från danska marinen koll på fartyget.

SVT:s granskning visar att det kinesiska fartyget rört sig i närheten under båda tillfällen då internetkablar totalförstörts tidigare i veckan.

Säkerhetsläget i Östersjön

Nu visar dessutom ny rörelsedata att svenska marinens specialfartyg, som skickats ut för att undersöka bottnen kring haveriplatserna, rör sig nästan exakt i det kinesiska fartygets spår.

”Flera enheter ute”

Från marinens sida kommenterar man inte det kinesiska fartyget men i en allmän kommentar säger talespersonen Jimmie Adamsson:

– Vi har flera enheter ute som samlar in den här informationen till polis och åklagare och parallellt med detta förser vi dem med vår lägesbild över vilka fartyg som rörde sig i Östersjön vid den aktuella tidpunkten och som var i närheten av de här positionerna. Här har vi en väldigt god bild över sjöläget.

Satellitdata visar var det kinesiska fartyget befann sig klockan 03.04 svensk tid den 18 november när en av kablarna gick sönder. Den platsen undersöks nu av marinens specialfartyg som ägnat timmar åt att granska havsbotten. Foto: MarineTraffic / SVT

Han uppger att filmmaterialet från havsbotten sammanställs och förs sedan direkt till polisutredningen som leds av statsåklagaren Henrik Söderman som leder förundersökningen.

– Jag tänker inte kommentera innehållet i utredningen över huvud taget just nu, säger åklagaren på onsdagsförmiddagen.

Kommer Säkerhetspolisen att överta utredningen?

– Det är inget som är aktuellt just nu, vi får se vad som händer.

Bevakas av danska marinen

Enligt vad SVT:s källor uppger har den svenska utredningen kommit att koncentrera sig allt mer mot det kinesiska fartyget.

I Finland har försvarsministern Antti Häkkänen pekat på att Östersjöländernas myndigheter inte skulle tillåta ett fartyg som misstänks för sabotage att lämna området utan undersökning, och enligt vad SVT erfar så överväger även svenska myndigheter vilka möjligheter som finns för att undersöka fartyget som nu bevakas av den danska marinen.

Statsminister Ulf Kristersson (M) har sagt att händelsen kan vara sabotage. Peter Hultqvist (S), vice ordförande i försvarsutskottet, kallar händelsen för en hybridattack i en intervju med Ekot. Han vill nu att civilförsvarsminister Carl-Oskar Bohlin (M) ska ge mer information och kommer ta initiativ till att ministern kommer på möte hos utskottet.

Karta över Östersjöregionen som visar en väg med markerade punkter. Tre röda kryss indikerar specifika platser på vägen, medan en blå sjö och en röd linje representerar ruttens sträckning. En symbol i den nedre delen visar en färja eller båt, vilket tyder på maritim transport. Karta ger en översikt över den geografiska omgivningen.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Se det utpekade kinesiska fartygets rutt genom Östersjön. Foto: SVT / Droxford Maritime X

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Säkerhetsläget i Östersjön

Mer i ämnet