SVT:s Dokument inifrån har hittat totalt 29 svenska influencers som marknadsfört skönhetskliniker i Turkiet på Instagram. Sammanlagt har de gjort minst 295 inlägg i marknadsföringssyfte. Men när influencers går i god för plastikkirurger och kliniker i sina sociala kanaler är det inte säkert att de är ärliga.
– När man gör ett sådant ingrepp som jag gjorde skriver man oftast avtal med en klinik. Jag får inte bryta kontraktet, då kan det bli en helt annan härva, säger Jasmine “Jasse” Gustafsson.
Hon är influencer, realityprofil och känner även Dokument inifråns reporter Frida Söderlund privat.
Opererades i smyg
2019 kontaktades Jasmine Gustafsson av Monokliniken i Turkiet och ingick ett samarbete för att få genomgå ingreppet Brazilian butt lift. Men operationen var en skräckupplevelse, berättar hon.
– Jag åkte och opererade mig i smyg. Jag vågade inte marknadsföra det för att innerst inne visste jag att det jag gjorde var jävligt dumt. Den här kliniken är inget jag står bakom idag, säger hon i programmet.
Men hon hade redan skrivit på ett kontrakt som band henne till att prata positivt om kliniken. I en video på Youtube gick hon i god för klinikens kirurger.
Tystnadsklausul i ett år
Kontrakten mellan kliniker och influencers är hemliga, men Dokument inifrån har fått tag på ett avtal mellan Monokliniken och en annan influencer.
I avtalet framgår det att influencern är bunden att publicera ett stort antal inlägg om sin operation. Innehållet ska enbart vara till klinikens fördel.
Influencern får inte publicera någonting negativt om sin upplevelse och inte heller nämna kirurgen i något negativt sammanhang. Tystnadsklausulen gäller i ett helt år. Om influencern bryter mot kontraktet riskerar han eller hon höga böter.
SVT har sökt Monokliniken vid flera tillfällen men de har meddelat att de inte vill bemöta kritiken.
Se Dokument inifrån: Priset vi betalar måndag den 12 december 20.00 på SVT 1 eller på SVT Play.