På onsdagen hölls det första personalmötet på Gröna Lund efter söndagens dödsolycka i samband med att berg- och dalbanan Jetline spårade ur.
– Vi ville samla dem och ge dem en förklaring till det vi vet så här långt. Så att alla får en bild av vad som hänt, baserat på fakta, säger Jan Eriksson, vd på Gröna Lund.
Vd: ”Behöver tid”
Enligt Jan Eriksson varierar medarbetarnas reaktioner på olyckan, mycket beroende på var man befann sig och om man arbetade den dagen.
– Vi har ett antal medarbetare som har det ganska tufft just nu, som var nära den här olyckan. Det är kämpigt, säger han.
Han påpekar att parken har många unga anställda.
– Och det här något som många av oss aldrig någonsin har sett. Vi behöver lite tid att bearbeta det, säger Jan Eriksson.
Samtalsstöd
Medarbetare som SVT talat med upplever att de fått ett mycket bra stöd från företaget, och att de uppskattade dagens personalmöte.
– Jag känner att Gröna Lund har gjort allt de kan för att finnas där för oss, säger Kevin.
Bland annat har parken varit öppen varje dag för de anställda så att de kan åka in och få samtalsstöd.
– Vi har kunnat ringa in och kunnat få hjälp med att få kontakt med professionella personer också, säger Kevin.
Hur känns det att börja jobba igen om parken öppnar på måndag?
– Jag ser fram emot att komma tillbaka till jobbet. Det är kul och ger mig verkligen en känsla av samhörighet. Och jag älskar alla mina kollegor här, säger Jason.
Hör mer om de anställdas reaktioner i videon ovan.