I Sverige ersätter GDPR (General Data Protection Regulation) den 25 maj den nuvarande personuppgiftslagen (PUL). Lagen omfattar alla typer av verksamheter och instanser som samlar in och lagrar personuppgifter.
Med anledning av detta har Facebook börjat uppmana användare att gå igenom sina inställningar. Uppmaningen dyker upp högst i flödet, och innehåller fyra sektioner som användarna behöver gå igenom och godkänna.
1. Hantera data med särskilt skydd
Information om religiös åskådning, politisk åsikt och sexuella preferenser räknas som data med särskilt skydd. På Facebook kan man ange dessa, och i denna sektion har användare därför möjligheten att se över vad exakt man angivit, och ta bort det som man inte vill dela med sig av.
2. Annonser baserade på data från partner
Annonsörer tillhandahåller Facebook info om användares aktiviteter utanför själva Facebook-plattformen, till exempel hur du beter dig på andra webbplatser som Facebook har samarbete med.
Facebook påstår att de använder denna info för att skräddarsy riktade annonser.
Som del av denna sektion kan du välja att tillåta eller inte tillåta Facebook att ta del av din data från deras partners.
3. Ansiktsigenkänning
Denna funktion analyserar foton på dig för att kunna ”känna igen” ditt ansikte, även i sammanhang där du inte angivit att personen på bilden är du.
I denna sektion har du möjligheten att stänga av ansiktsigenkänning. De som klickar ”Godkänn och fortsätt” godkänner att Facebook använder sig av ansiktsigenkänning, även om funktionen tidigare varit avstängd.
4. Nya villkor
Sista sektionen informerar användare om uppdaterade villkor på Facebook. Här kan man bara godkänna.