I sin debattartikel skrev Marie Björk bland annat: ”Tjockisföraktet är så utbrett och förankrat att det är en självklarhet att använda sig av smala modeller när det ska visas underkläder. Jag tror inte ens att de fattar att det är ett fullständigt hån mot målgruppen, det vill säga de som ammar”.
Marie Björk undrade vilken ammande mamma som känner igen sig i bilderna och vad som skulle hända om modellerna faktiska var verkliga mammor.
”Jag tror att det skulle locka till fler köp”, skrev hon.
Debattartikeln kom till efter att Facebookgruppen ”Annonsrådet”, som arbetar för att begränsa sexistisk och könsdiskriminerande reklam, hade kritiserat H&M för bilderna.
Och det dröjde inte länge förrän H&M meddelade att de hade agerat.
Kl 19 på onsdagskvällen skrev Annonsrådet på Facebook: ”H&M har valt att ta bort bilderna från sin webb. En stor eloge till dem då de faktiskt valde att lyssna in, se problematiken och agera”.
– Det stämmer att vi har plockat bort bilderna. Vi förstår våra kunders feedback och vi kommer att ta hänsyn till den framåt, i kommande plåtningar, säger Joanna Morell, pr- och kommunikationsansvarig på H&M Sverige.
Kan du säga något närmare om vilka bilder som har plockats bort?
– Kritiken gällde amnings-bh:ar, men om det gäller någon ytterligare bild kan jag inte säga på rak arm, säger Johanna Morell.
Marie Björk tycker det är bra att H&M nu valt att plocka bort bilderna.
– Det visar att man kan förändra genom att uppmärksamma och kritisera och att företag blivit mer ödmjuka och lyssnar på sin målgrupp, säger hon.