På måndagsförmiddagen lämnade regeringens utredare Jörgen Tholin över ett antal förslag om betygssättningen i grund- och gymnasieskolan till utbildningsminister Anna Ekström (S).
Ett av dem är att införa ett nytt betygssteg, ”Fx”, för elever som nästan blivit godkända. Ett annat är att slopa kursbetygen helt till förmån för samlade ämnesbetyg.
L: Mycket kritiska
Roger Haddad, skolpolitisk talesperson för Liberalerna, är nöjd över förslaget om slopade kursbetyg, men är mycket kritisk till förslaget om ett nytt betygssystem.
– F är i dag underkänt, att man inte uppnått kunskapsmålen. Nu föreslås att man ska sänka ribban, ett sätt att visa att eleven i alla fall är lite godkänd. Jag tycker det ger helt fel signal. Det viktigaste vi kan göra är att få fler elever att lämna grundskolan med godkända resultat, inte att sänka ribban så att fler blir godkända, säger Roger Haddad.
– Man angriper inte problemet, att många inte får den undervisning de har rätt till eller tillgång till behöriga lärare, brister i studiero, lärarbyten och så vidare. Det finns många parametrar.
M: Fel väg att gå
Moderaternas utbildningspolitiska talesperson Kristina Axén Olin är inne på samma spår.
– Det är väldigt välkommet att införa ämnesbetyg igen, att läraren får göra en samlad bedömning. Däremot tycker jag inte lösningen på att vi har alldeles för många elever som får icke godkänt är att införa ytterligare ett betygssteg för icke godkänt. Vi borde se till så att alla barn blir godkända. Jag tycker detta är helt fel väg att gå, säger Kristina Axén Olin.
Enligt henne är det eleverna själva som skulle drabbas av ett sådant betygssystem.
– Är det något som är inkörsporten till utanförskap, arbetslöshet och kriminalitet så är det att har en icke-godkänd grundskole- eller gymnasieexamen.