Järvaområdets grundskolechef ansvarar för tretton kommunala grundskolor i Rinkeby, Kista och Tensta i nordvästra Stockholm. Skolorna prioriterar språkutveckling i samtliga ämnen och redan när eleverna börjar i förskoleklass kartläggs deras språkkunskaper för att tidigt sätta in insatser så att barnen klarar kunskapskraven. Men grundskolechefen är oroad.
– Ungefär 50 procent av eleverna har väldigt dåliga språkkunskaper i svenska språket, säger Happy Hilmarsdottir-Arenvall.
En utmaning med svenskan
Barnen ligger två-tre år efter språkmässigt, jämfört med barn som har svenska som modersmål, enligt grundskolechefen. På Askebyskolan i Rinkeby nådde sju av tio sexåringar inte upp till den nivå i svenska de förväntas ha när de började förra hösten.
– Det är skrämmande tycker jag att man kommer till skolan och inte har en grundläggande kunskap. Där har vi en utmaning, säger Lars-Göran Jacobsson, rektor på Askebyskolan.
Födda i Sverige pratar inte svenska
En del av barnen är nyanlända, men många är födda i Sverige och talar trots det inte svenska. Förklaringar som nämns är att barn inte kommer i kontakt med svenska på ett naturligt sätt, kanske inte ens i förskolan, om de går i en förskola där personalen inte heller talar svenska. En annan anledning är att färre barn i socioekonomiskt svaga områden går i förskolan.
– Det innebär ju att vi i stället för att inrikta oss på kunskapsmålen i läroplanen behöver inrikta oss på att förbättra den språkliga nivån. Så det är klart att det här försenar barnens utveckling och att uppnå kunskapskraven, säger Happy Hilmarsdottir-Arenvall som hoppas att fler barn ska börja förskolan för att få ett försprång till språket.
Utsatta områden i Stockholm, Malmö och Göteborg har generellt lägre inskrivning på förskolan, visar SVT:s kartläggning. Förra årsskiftet var bara 84 procent av barnen i åldrarna 2-5 år inskrivna på förskolan i Rinkeby-Kista. Det är lägst i hela Stockholm.
I dag presenteras en utredning från regeringen om hur fler barn i socioekonomiskt svaga områden ska kunna delta i förskolan för att lära sig bättre svenska.
Vad har du för erfarenheter av språknivån i skolan? Har du konstruktiva exempel eller tips på vad vi borde granska? Mejla reportern.