I den omdiskuterade annonsen radas kontroversiella påståenden om invandringen till Sverige upp. DN har fått stark kritik för publiceringen, men chefredaktör Peter Wolodarski försvarar agerandet med hänvisning till tidningens ”generösa annonspolicy”.
En av dem som reagerade kraftigt är debattören Damon Rasti.
– Först fick jag ont i magen när jag såg annonsen. Det känns så skevt att DN, som ska vara Sveriges mest seriösa dagstidning, tar in en sådan annons. De borde sätta humana värderingar först, men jag antar att det är pengarna som talar.
Han bestämde sig för att skapa en nästan identisk annons, men med ett radikalt annorlunda budskap. Den har i skrivande stund delats över 500 gånger på Facebook och retweetats flitigt på Twitter.
– Jag ville vrida på statistiken för att visa att man kan se den på ett annat sätt och ge en motbild. Antingen kan man fokusera på att x procent av invandrare inte har något jobb, eller så kan man välja att visa att Sverige är sämst på att sätta folk med invandrarbakgrund i arbete. Det är ett stort misslyckande för Sverige, säger Damon Rasti.
Se hela Damon Rastis ”motannons” i bildspelet här ovanför.