– Jag har köpt en plats i en kö till en chans att få en andrahandsbiljett. Det är det jag gjort, säger Jonatan Elsgard i Malmö till SVT:s konsumentredaktion Plus.
Den första sajten som dök upp när Jonatan sökte biljetter var Viagogo.se. På sajten framgår att Viagogo är en ”marknadsplats för andrahandsbiljetter”, men det är något som många kunder missar.
Det var i september förra året som Jonatan försökte boka två biljetter till Metallica, ett band som han lyssnat på sedan barnsben men aldrig sett live.
– Jag fick en flash i mobilen att de skulle komma till Ullevi i sommar och tänkte att nu är det dags.
Upplevde att sajten stressade till köp
– Jag reagerade på att biljetterna redan släppts, det kändes lite tidigt. Men sajten verkade legitim så jag gick vidare med beställningen, säger Jonatan.
Jonatan upplevde dock att sajten var uppbyggd på ett sätt som stressade honom igenom betalningsprocessen. Något som även Plus test visar.
– Du får du en liten ruta tid på dig att köpa en biljett. I mitt fall tror jag det var fem minuter.
– De visade även hela stadionkartan och hur många platser som fanns kvar i varje sektion. Redan då var flera utsålda, säger Jonatan.
Fick en bokningsbekräftelse men inga biljetter
Så han skyndade igenom betalningen och lyckades köpa två biljetter. Trodde han.
Men efter betalningen kom en bokningsbekräftelse som sa att de riktiga biljetterna skulle komma senast en vecka före konserten, vilket Jonatan tyckte verkade konstigt. När han forskade vidare i saken visade det sig att de officiella biljetterna ännu inte hade släppts.
Jonatan köpte sina Metallicabiljetter den 26 september 2018 – två dagar innan arrangörens officiella biljettsläpp. Viagogo skriver till Plusredaktionen att biljetter ofta släpps till sponsorer och olika VIP-partners innan allmänheten får tillgång till dem. Man betonar även att alla biljetter som säljs på sajten är giltiga entrébiljetter.
”Känner mig lurad”
Enligt arrangören släpptes ett “kraftigt begränsat” antal förköpsbiljetter till deras samarbetspartners redan den 26:e. Men även om Viagogo skulle fått tag på några av dessa, så kan företaget omöjligen känt till hur beläggningen på hela arenan sett ut, enligt arrangören.
I sina villkor skriver företaget även att det är säljaren som “garanterar [...] att beskrivningen av de biljetter som utbjudits till försäljning är korrekt”.
– Jag känner mig självklart lurad. Det är lurendrejeri de håller på med. Lurendrejeri inom lagens ramar, förmodligen, säger Jonatan Elsgard.
När den här artikeln publicerades hade Jonatan fortfarande inte fått sina biljetter.