”Vi drabbas varje vecka av andrahandsförsäljning. Jag har studerat hur de gör.”
Mailet kommer till SVT:s konsumentredaktion Plus, som granskar marknaden kring andrahandsbiljetter, och avsändaren är Thomas Lantz, vd på Ystads teater.
Han berättar att teatern ofta kommer i kontakt med oroliga Viagogo-kunder som trott att dom köpt förstahandsbiljetter men i slutändan fått andrahandsbiljetter i någon annans namn.
”Biljetterna köps in efter att kunden betalat”
– Oftast är det utländska namn med adresser i Ryssland eller Holland. Jag tror inte namnen finns på riktigt. “Peter Ticket” är ju till exempel inte ett särskilt vanligt namn.
På hemsidan framgår att Viagogo är en ”marknadsplats för andrahandsbiljetter”, men det är något som många kunder missar.
Thomas hypotes om hur Viagogo arbetar är tydlig: kunderna hetsas till köp med hjälp av vilseledande påståenden om att evenemangets biljetter nästan sålt slut. Men i själva verket köps biljetterna in först efter att kunden betalat.
Viagogo har trots påminnelse inte svarat på Plus frågor, men skriver i sina användarvillkor att den som säljer biljetter via deras sajt ”garanterar [...] att beskrivningen av de biljetter som utbjudits till försäljning är korrekt”.
Hindras inte av arrangörers köpspärr
– De tar ingen som helst risk. Risken står arrangören och artisten för, säger Thomas Lantz på Ystads teater.
– Vissa arrangörer försöker minska risken för bedrägeri genom att begränsa antalet biljetter som kan handlas per köptillfälle. Men det är ingen spärr för det här.
Thomas Lantz är övertygad om att hans hypotes stämmer. Men han har inga bevis. Så vi bestämmer oss för att testa.
Plustest visar på felaktig biljettinfo
Se ett utdrag från testet i videon ovan, och läs mer om testmetoden i faktarutan nedan.
Plus test av Viagogos webbsajt visar följande:
1. Viagogo har spridit felaktig information angående antalet tillgängliga biljetter
Under bokningsprocessen i Plus test framkommer att det i avdelningen “Galleri” på Ystads teater finns “endast 72 biljetter kvar”. I själva verket finns endast 40 platser totalt i galleriet. Ingen av dessa hade sålts vid testtillfället.
2. Antalet platser som påstås finnas tillgängliga varierar utifrån vilket antal biljetter som kunden söker
Beroende på vilket antal biljetter man som kund klickar i att man söker, så kan antalet biljetter som påstås finnas tillgängliga på Viagogos webbsajt – inom en och samma biljettsektion – variera. Antalet kan variera både nedåt och uppåt inom en kort tidsperiod.
3. Viagogo har uppgett felaktig information angående sittplatsers kvalitet
Platserna i sektion “galleri” på Ystads teater påstods ha ”obehindrad sikt – du ser showen bra” på Viagogo.se.
– Det kan man nog inte ens med god vilja säga, att det är obegränsad sikt, kommenterar Thomas Lantz, vd för teatern.
– Det är de sämsta platserna vi har över huvudtaget, och de vi säljer billigast.
4. Viagogo har påstått att “biljetter är redo för leverans” trots att de inte ens finns i Viagogos ägo ännu
Under bokningsprocessen signaleras gång på gång att kunden snart kommer att få tillgång till sina digitala biljetter. ”Vänligen vänta – förbereder dina biljetter” lyder instruktionen efter att kunden valt sektion och biljettantal.
När kunden väljer ”e-biljett” som leveransmetod visas en pdf-symbol och i biljettinfon framgår att man kan ”klicka och ladda ner” sina biljetter. Efter att kundens e-postadress bekräftats visas dessutom en animation av en biljett som läggs i kuvert, ackompanjerat av texten ”dina biljetter är redo för leverans!”
Men Plus test visar att de beställda biljetterna vid denna tidpunkt inte ens hade sålts från arrangören ännu.
Klockan 11:32 får vi bekräftelsen på vårt genomförda köp från Viagogo. I samma mejl framkommer, för första gången under bokningsprocessen, att biljetterna ”kommer vara tillgängliga att laddas ner veckan före evenemanget”.
Klockan 13:31 köps två biljetter från Ystads teater av en person vars namn uppges vara Sara Carmona, med adress i Madrid.
Klockan 15:35 levereras samma biljetter från Viagogo till Plus reporter.
5. Kostnader tillkommer sent i bokningsprocesser – och är lätta att missa
Totalt 12 klick krävs, från att du valt evenemang, tills att du får se det totala priset för dina biljetter. Totalpriset är dessutom väldigt lätt att missa, eftersom det genast täcks av en popup-ruta när du scrollar vidare för att fylla i dina kortuppgifter. När priset syns nästa gång har du redan betalat.
6. Kunderna stressas med en nedräknande klocka, men tiden kan hela tiden förlängas
När du valt dina biljetter tilldelas du en viss tid för att genomföra ditt köp. Under Plus testande varierade tiden mellan fem och tio minuter. Men väntar du ut tiden så ges du möjlighet att förlänga din köptid, igen och igen.
Du kan dessutom när som helst förlänga tiden genom att klicka på (den inte helt logiska) knappen ”släpp mina biljetter”, varpå valmöjligheten ”begär mer tid” uppenbarar sig. Det är med andra ord svårt att se vilken betydelse klockan spelar, mer än att stressa kunder till köp.
Plus har sökt Viagogo men företaget har inte svarat på Plus frågor om testet.
Så gjordes testet
Plus reporter testade att köpa två biljetter till föreställningen ”Väckarklocka” som spelades den 22 mars 2019 på Ystads teater. Biljetterna köptes från biljettsajten Viagogo.se den 20 mars.
Informationen på Viagogos sajt jämfördes i realtid med bokningssystemet på Ystads teater, genom telefonkontakt med personal på Ystads teater.
Utöver testet med Ystads teater så genomförde Plus reporter även ett flertal test på Viagogos webbsajt på egen hand.
Reportern undersökte bland annat:
- Hur antalet biljetter som påstås finnas tillgängliga på sajten påverkas av vilket antal biljetter som kunden söker.
- Vilket antal personer som påstås vara intresserade av ett visst evenemang “just nu” när man är inloggad på två datorer samtidigt, och befinner sig i olika stadier av bokningsprocessen.
- Vad som händer om kunden väntar ut den begränsade tid som man tilldelats för sitt biljettköp.
Samtliga test dokumenterades genom att reportern filmade/fotograferade sin datorskärm under bokningsprocessen.