Har du hamnat i trubbel när du köpte evenemangsbiljetter? Kontakta Plusredaktionen! Foto: Adam Ihse/TT

”Svagt konsumentskydd kring andrahandsbiljetter i Sverige”

Uppdaterad
Publicerad
Analys ·

Hårdare lagstiftning löser inte alla problem, men skulle kunna göra det lättare för konsumenter att få tillbaka sina pengar efter misslyckade biljettköp.

Linnea Lindholm

Reporter Plus

Att många känt sig lurade i samband med köp av andrahandsbiljetter till sport- och kulturevenemang märks tydligt i tipsen till SVT:s konsumentredaktion Plus. Risken att bli lurad verkar inte hänga ihop med ens vana att handla på nätet. Svenskar i alla åldrar blir lurade.

Många tips handlar om biljettsajten Viagogo, vilket inte är så konstigt, eftersom bolaget placerar sig i topp hos Google nästan oavsett vilket evenemang man söker biljetter till.

Plus granskar andrahandsbiljetter

Biljetter säljs med bluffpåståenden

Bolaget är registrerat i Schweiz och Plus granskning visar att sajten använder sig av mer eller mindre tveksamma metoder för att stressa sina kunder till köp. Under bokningsprocessen bombarderas du med besked om hur många som tittar på samma biljetter och hur många platser som redan sålt slut. Det i sig är inte olagligt, men påståendena måste vara sanna, vilket Plus granskning visar att de inte alltid är.

Vilseledande marknadsföring är förbjudet enligt marknadsföringslagen, och utsätts du för det kan du göra en anmälan till Konsumentverket, som i sin tur kan driva en process mot företaget i Patent- och marknadsdomstolen.

Än så länge har Konsumentverket dock nöjt sig med att sätta upp företaget på sin varningslista. Man har även rapporterat om svenska konsumenters problem till den schweiziska konsumentmyndigheten som just nu driver en rättsprocess mot Viagogo.

Svårt för konsumenter att få tillbaka pengarna

Problemet är dock att svenska konsumenter kan luras till dyra biljettköp med falska säljpåståenden utan att för den skull kunna få tillbaka sina pengar. Det beror delvis på att köpet, alltså avtalet mellan konsument och företag, styrs av en annan lag än deras marknadsföring. Och så länge konsumenten i slutändan får det man avtalat om, exempelvis en giltig biljett som levereras inom en viss tid, så finns det sällan så mycket mer att göra än att lära av sina misstag.

Får du däremot ingen giltig biljett kan du anmäla ditt ärende till Allmänna reklamationsnämnden (ARN), men chanserna till framgång där har historiskt sett varit små. Om anmälan gäller ett utlandsbaserat företag som inte svarat på anmälan så avvisas ärendet ofta utan prövning. Och nämndens beslut är i slutändan bara rådgivande, även om seriösa företag brukar följa deras rekommendation.

Hårdare regler i Norge

I Norge ser det annorlunda ut. Där kan Forbrukerklageutvalget, alltså norska motsvarigheten till ARN, fatta beslut i enskilda fall som blir juridiskt tvingande för företagen. Dessutom är det förbjudet att sälja andrahandsbiljetter dyrare än ordinariepris där.

Även i Norge har man dock problem med Viagogo, som sålt biljetter till överpris i strid med norsk lag. Men där kan konsumenter hyfsat lätt få tillbaka mellanskillnaden om köpet gjorts med kreditkort, genom att reklamera till sin bank. Banken kan i sin tur kräva pengarna tillbaka från Viagogo.

Reklamera till sin kreditgivare kan man även göra i Sverige, om man till exempel inte fått en giltig biljett. Överpris är däremot ingen giltig grund för reklamation här.

EU-förhandlingar pågår

Många som hör av sig till Plus vill se hårdare regleringar kring andrahandsbiljetter även i Sverige.

Civilminister Ardalan Shekarabi håller med om att det finns problem och tror att en bred lösning krävs inom EU för att komma tillrätta med situationen. Han säger att förhandlingar pågår i EU-parlamentet, men frågan är hur länge svenska konsumenter ska behöva vänta på resultat.

Plus har sökt Viagogo men företaget har inte kommenterat de uppgifter som framkommit i redaktionens test av biljettsajten.

Det här är en analys

Slutsatserna är journalistens egna. SVT:s medarbetare agerar inte i något politiskt parti-, företags- eller intresseorganisations intresse. Det är förenligt med SVT:s sändningstillstånd §8 att ”kommentera och belysa händelser och skeenden”.

Plus granskar andrahandsbiljetter

Mer i ämnet