Här anländer ryska oljetankern till Gävle – med cirka 50 000 ton flygbränsle

Uppdaterad
Publicerad

Filmen visar hur oljetankern från Ryssland anlöper Gävle hamn. Ombord finns närmare 50 000 ton flygbränsle, enligt SVT:s uppgifter. För den svenska hamnen är det en unik situation.

– Man måste vara noggrann med vem man får betalt av och hur, säger Fredrik Svanbom, vd för det kommunala bolaget Gävle Hamn.

Ukraina vädjar om att omvärlden ska stoppa importen av rysk olja. USA har gjort det och Storbritannien har tagit steg i samma riktning. Men den svenska regeringen tänker inte agera ensam – utan väntar i så fall på andra EU-länder.

Frågan om den ryska oljan och gasen är en av världens mest brännande frågor just nu.

Kriget i Ukraina

För Sjöfartsverket och Gävle hamn har den nya situationen aktualiserats de senaste dagarna – när oljetankern Transsib Bridge anlänt till svenskt vatten.

Krävde betalning i förskott

Tankern, med kapacitet för närmare 50 000 ton olja, lämnade hamnen väster om Sankt Petersburg på onsdagen och planen var att den skulle anlöpa Gävle hamn på fredagsmorgonen, vilket Gefle Dagblad tidigare har rapporterat om.

Men så blev det inte. Såväl Sjöfartsverket som Gävle hamn krävde förskottsbetalning för alla avgifter – och tankern låg ankrad utanför Gävle till lördagsmorgonen då betalningen kommit in.

– Vi tillåter fortfarande ryska fartyg så länge de betalar i förväg. Vi fortsätter precis som vanligt till dess att regeringen säger till oss att göra någonting annat, säger Sjöfartsverkets kommunikationschef Jonas Franzen.

Det är första gången sedan den ryska invasionen av Ukraina som Gävle hamn ställs inför en situation med ett ryskt fartyg. Enligt SVT:s uppgifter är tankern fullastad med flygbränsle.

– Men man måste vara noggrann med vem man får betalt av och hur, säger Fredrik Svanbom, vd för det kommunala bolaget Gävle Hamn.

Ägs av statlig rysk rederijätte

Oljetankern går under liberisk flagg. Men som ägare står ett rederi i Dubai som i sin tur ingår i den ryska statskontrollerade rederijätten Sovcomflot.

Sovcomflot står med i sanktionslistorna från EU som beslutades den 25 februari, dagen efter Ryssland invasion av Ukraina – och som beskrevs av statsminister Magdalena Andersson (S) som det ”hårdaste sanktionspaketet som EU någonsin beslutat”.

– Vi har inte befogenheten att stänga hamnen, det beslutet fattas av regeringen. Men via vår branschorganisation har vi påtalat för regeringen att vi gärna ser att de fattar ett beslut om att förvägra ryska fartyg att anlöpa svenska hamnar, säger Fredrik Svanbom.

SVT har frågat Kommerskollegium – Sveriges myndighet för utrikeshandel, EU:s inre marknad och handelspolitik – vad sanktionerna mot Sovcomflot innebär men inte fått svar ännu.

Vet du mer? Tipsa SVT:s granskande reportar.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Kriget i Ukraina

Mer i ämnet