Se om du påverkas av hastighetssänkningen Foto: TT

Här är de drabbade sträckorna

Uppdaterad
Publicerad

Trafikverket tvingas sänka hastigheten på många sträckor eftersom skicket på den svenska järnvägen blir allt sämre.

Nästa år planerar Trafikverket att sänka hastigheten på många sträckor i landet. Orsaken är år av eftersatt underhåll, det visar en ny rapport som SVT Nyheter tagit del av. Här är de drabbade sträckorna:

Peuravaara – Riksgränsen

SVT granskar järnvägen

Det finns risk för nya varaktiga nedsättningar av viktgräns och hastighet.

Boden – Gällivare

Sträckan har dåligt spår. Det finns risk för ny varaktig nedsättning till 40 km/tim för malmtågen.

Harrträsk–Gällivare

Dåliga räler. Det finns risk för ny varaktig nedsättning till 40 km/tim för malmtågen.

Bastuträsk – Boden södra

På sträckan är hastigheten nedsatt till 130 km/tim för person- och godståg. På vissa delar av sträckan är hastigheten nedsatt från 160 km/tim till 70 km/tim.

Bastuträsk – Skelleftehamns övre

Risk för ny varaktig nedsättning av hastighet.

Forsmo – Hoting

Risk för ny varaktig nedsättning av hastighet.

Östersund – Storlien

Det finns risk för nya partiella varaktiga nedsättningar till 40 km/tim.

Ånge – Sundsvall

Dåligt spår. Det finns risk för ny varaktig nedsättning till 40 km/tim.

Härnösand – Långsele

Dåliga spår. Det finns risk för nya partiella hastighetsnedsättningar och temporär avstängning.

Strömsbro – Sundsvall

Dåligt spår. Det finns risk för ny varaktig hastighetsnedsättning.

Kilafors – Söderhamns v

Banan är stängd för trafik på grund av omfattande upprustning.

Borlänge rangerbangård

Bron över Dalälven kommer att få bärighetsproblem. Det finns risk för ny varaktig nedsättning av axellast och hastighet.

Frövi – Avesta Krylbo

Bron över Järnvägsgatan i Avesta/Krylbo kommer få bärighetsproblem. Risk för ny varaktig nedsättning av axellast och hastighet.

Avesta Krylbo – Borlänge

Delar av sträckan har dåligt spår. Det finns risk för ny varaktig nedsättning till 70 km/tim.

Västerås norra–Kolbäck

Sträckan har dåliga räler. Det finns risk för ny varaktig hastighetsnedsättning.

Bron över E18 har bärighetsproblem. Det finns risk för ny varaktig nedsättning av hastighet och viktgräns.

Kolbäck – Jädersbruk

Sträckan har dåliga räler. Det finns risk för ny varaktig hastighetsnedsättning.

Kristinehamn – Nykroppa

Sträckan har dåligt spår och det finns risk för varaktig nedsättning till 80 km/tim.

Daglösen–Filipstad

Dåliga spår och det finns risk för varaktig nedsättning till 80 km/tim för motorvagnståg och 40 km/tim för godståg.

Mora och Blyberg

Bro Österdalälven mellan Mora och Blyberg har bärighetsproblem. Det finns en risk för ny varaktig nedsättning axeltryck och hastighet.

Repbäcken–Rågsveden

Sträckan är dålig. Det finns risk för nya varaktiga partiella nedsättningar till 40 km/tim.

Kil – Karlstad Välsviken

Risk för ökade restriktioner för tunga transporter samt risk för varaktig nedsättning till 130 km/tim på grund av dåliga räler.

Laxå – Karlstad Välsviken

Risk för ökade restriktioner för tunga transporter samt risk för varaktig nedsättning till 130 km/tim på grund av dåliga räler.

Bofors – Strömtorp

Sträckan har brister i banunderbyggnaden, vilket kan medföra risk för solkurvor under varma somrar. På grund av topografin går det inte att köra i 20 km/tim och det innebär risk för varaktigt totalstopp på grund av dåligt spår.

Katrineholm – Hallsberg

Sträckan har dåliga räler. Det finns en risk för sänkt hastighet.

Hallsbergs personbangård

Åtta spårväxlar är dåliga. Det finns risk för ny varaktig hastighetsnedsättning genom dessa växlar.

Järna – Åby

Sträckan har dåliga räler. Det finns risk för ny varaktig hastighetsnedsättning.

Sala – Uppsala N

Sträckan har dåliga räler. Det finns risk för ny varaktig hastighetsnedsättning.

Uppsala C – Gävle

Sträckan har dåligt spår. Det finns risk för ny varaktig nedsättning till 130

Örbyhus – Hallstavik

Sträckan har ett dåligt spår och sträckans hastighet begränsas till 40 km/tim.

Sala – Broddbo

Dåliga räler och det finns risk för ny varaktig hastighetsnedsättning.

Eskilstuna–Rekarne

Dåliga räler och det finns risk för ny varaktig hastighetsnedsättning.

Rekarne – Kolbäck

Sträckan har dåliga räler och det finns risk för varaktig hastighetsnedsättning.

Flens övre – Eskilstuna C

Sträckan har dåligt spår och det finns risk för varaktig hastighetsnedsättning på hela sträckan eller delar av den.

Åby – Mjölby

Spårväxlar i Kimstad är dåliga. Det finns risk för varaktigt trafikstopp mot Finspång.

Laxå – Falköping

Sträckan har dåliga räler och hastigheten sätts ned till 130 km/tim.

Hallsbergs personbangård – Frövi

Sträckan har dåliga räler och det finns risk för ny varaktig nedsättning till 130 km/tim.

Gårdsjö – Håkantorp

Flera sträckor har dåligt spår och hastigheten begränsas till 80km/tim.

Göteborg C – Partille

Spårväxlar är dåliga. Det finns risk för nya varaktiga hastighetsnedsättningar genom dessa växlar.

Almedal – Göteborg C

Spårväxlar är dåliga. Det finns en risk för nya varaktiga hastighetsnedsättningar genom dessa växlar.

Falköping – Alingsås

Sträckan har dåliga räler och hastigheten sätts ned.

Nossan – Herrljunga

Bron över Nossan vid Herrljunga kommer få bärighetsproblem. Det finns risk för ny varaktig nedsättning.

Uddevalla C – Strömstad

Sträckan har dåligt spår och det finns risk för varaktig hastighetsnedsättning. Flertalet spårväxlar i Uddevalla är mycket dåliga. Överbyggnad på vägport i Munkedal kommer få bärighetsproblem. Det finns en risk för varaktig nedsättning av hastighet och viktgräns.

Göteborg Kville – Stenungsund

Spårväxel är mycket dålig. Det finns risk för varaktig klovning av växel i rakläge.

Almedal – Kungsbacka

Sträckan har dåliga räler. Det finns risk för varaktig nedsättning till 90 km/tim.

Halmstad central

Spårväxlar är dåliga. Det finns en risk för varaktig hastighetsnedsättning genom spårväxlarna.

Kil – Charlottenberg

Bron över Norsälven kommer få bärighetsproblem. Det finns risk för varaktig nedsättning av viktgräns och hastighet.

Öxnered – Håkantorp

Sträckan har dåligt spår och hastigheten kommer att begränsas på flera sträckor.

Grästorp – Håkantorp

Bron över Nossan kommer få bärighetsproblem. Det finns risk för ny varaktig nedsättning av vikt och hastighet.

Herrljunga – Borås C

Sträckan har dåligt spår och hastigheten begränsas till 80 km/tim.

Borås C – Varberg

Sträckan har dåligt spår och hastigheten begränsas till 80 km/tim.

Mellerud – Billingsfors

Sträckan har dåligt spår och hastigheten begränsas för godståg till 50 km/tim.

Falköping – Sandhem

Sträckan har dåliga räler och det finns risk för ny varaktig hastighetsnedsättning.

Sandhem – Nässjö

Sträckan har dåligt spår och det finns risk för ny varaktig nedsättning till 70 km/tim.

Nässjö – Värnamo – Landeryd

Bro över Storån i Forsheda samt Broarna i Malmbäck kommer få bärighetsproblem. Det finns risk för ny varaktig nedsättning vikt och hastighet.

Landeryd – Furet

Sträckan har dåligt spår och det finns risk för varaktig hastighetsnedsättning.

Värnamo – Helmershus

Sträckan är i dåligt skick och kan komma att stängas för trafik. Trafikverket har för avsikt att fatta beslut om att upphöra med underhållet.

Mjölby – Nässjö

Sträckan har dåliga räler och hastigheten sätts ned till 130 km/tim.

Nässjö – Alvesta

Sträckan har dåliga räler. Det finns risk för ny varaktig hastighetsnedsättning.

Alvesta–Älmhult

Sträckan har dåligt spår och det finns en risk för att hastigheten sänks. Spårväxlar är dåliga. Det finns risk för varaktig hastighetsnedsättning genom spårväxlarna.

Älmhult – Hässleholm

Sträckan har dåligt spår och det finns en risk för att hastigheten sänks.

Hultsfred–Berga

Dåligt spår. Det finns risk för ny varaktig nedsättning till 70 km/tim.

Bjärka-Säby – Västervik

Dåligt spår. Det finns risk för nya varaktiga partiella hastighetsnedsättningar.

Älmhult – Olofström

Sträckan har dåligt spår. Det finns risk för nya varaktig partiella hastighetsnedsättningar.

Kvillsfors – Järnforsen

Trafikverket har för avsikt att fatta beslut om att upphöra med underhållet.

Lockarp – Trelleborg

Sträckan har dåligt spår. Det finns risk för ny varaktig hastighetsnedsättning.

Helsingborgs godsbangård – Teckomatorp

Sträckan har dåligt spår. Det finns risk för ny varaktig hastighetsnedsättning.

Åstorp – Helsingborg godsbangård

Sträckan har dåligt spår. Det finns risk för ny varaktig hastighetsnedsättning.

Kristianstad – Åhus

Sträckan har dåligt spår. Det finns risk för nya varaktiga partiella hastighetsnedsättningar.

Ystad – Simrishamn

Sträckan har dåligt spår. Det finns risk för ny varaktig hastighetsnedsättning.

KÄLLA: Trafikverkets Järnvägsnätsbeskrivning 2017

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

SVT granskar järnvägen

Mer i ämnet