Elever vittnar om en stressad situation. På en skola i Trollhättan säger rektorn att eleverna får bättre betyg utan läxor. Kan du tänka dig en läxfri skola för alla?
Stefan Jakobsson (SD): – Nej, om vi tittar på de länder som lyckats bäst i världen så har de läxor i alla skolor på alla nivåer. Men läxor ska vara till för att repetera kunskap och skapa förförståelse, inte för att läraren inte har hunnit gå igenom undervisningsmaterialet. Repetition är kunskapens moder.
Lotta Edholm (L): – Vi tror ju att en mobilfri skola med studiero, där eleverna inte hela tiden störs av andras mobiler eller prat, bidrar till att minska stressen. Vi tror att läxor fyller en viktig funktion, inte minst att mängdträna till exempel glosor när man läser språk, så man verkligen får in det i långtidsminnet och inte glömmer efter ett tag. Men det gäller att det är läxor som eleven kan göra själv, som inte är för komplicerade eller kräver att föräldrar hjälper till.
Anna Ekström (S): – Jag tycker att eleverna ska ta ansvar för att lära sig mycket i skolan – mer ansvar ju äldre eleven är. När en arbetar eller pluggar på högskola eller universitet så måste en kunna arbeta självständigt och hålla deadlines. Med läxor får elever träna på det. Med det sagt tycker jag att det ska vara läraren som bestämmer om läxor ska användas eller inte i skolarbetet.
Elever med olika diagnoser som adhd och dyslexi vittnar om att de inte fått den hjälp de behöver. Hur ska ni säkerställa att alla klarar skolan utifrån sina förutsättningar?
Stefan Jakobsson (SD): – Där har vi en väldigt enkel lösning. Vi vill ha en statlig huvudman för all personal kring lärarna, där specialpedagogerna ingår. I framtiden ska kringpersonalen inte kunna användas som en kommunal budgetregulator. Nu har det varit så att kringpersonalen har skurits ned när kommunens budget varit dålig, då har eleverna inte fått den stöttning de behöver.
Lotta Edholm (L): – Jag tror att många skolor behöver bli bättre på att ge anpassat stöd till de elever som behöver det. Det behöver inte vara en begränsning att ha adhd eller dyslexi, utan med rätt undervisning kan man lära sig lika bra som alla andra. Dels måste de som styr skolorna, kommunen eller anordnaren, se till att det finns möjlighet till rätt hjälpmedel eller till exempel särskilda undervisningsgrupper för elever som blir hjälpta av det.
Anna Ekström (S): – Regeringen har precis lämnat förslag där vi gör elevens rätt till stöd tydligare. Vi bestämmer också att alla elever ska ha en mentor. Vi ser också till att lärarna får mer egen utbildning för att kunna undervisa elever som behöver extra stöd. Utbildningarna för speciallärare och specialpedagoger har fått nya examensmål för att bättre stötta elever med adhd eller andra neuropsykiatriska svårigheter, och vi förstärker elevhälsan med fler anställda.
Elever vittnar om att alla lärare inte har samma kunskap. Hur ska ni göra för att säkerställa att alla lärare har likvärdig kompetens?
Stefan Jakobsson (SD): – Vi vill skära ned på antalet lärarutbildningar i Sverige, från 28 till 18, för att säkerställa och höja kvaliteten. Vi vill också införa en skolmyndighet, och inte ha 53 som i dag när varje universitet och högskola räknas som en myndighet. Då ser vi också till att ha ett digitalt avstämningstest för varje lärarutbildning varje termin, det ska inte vara upp till varje institution att bestämma vad en lärarutbildning ska innehålla, det måste vara ett statligt ansvar.
Lotta Edholm (L): – Dels så behöver vi göra lärarutbildningen bättre så att alla nya lärare har goda kunskaper i de ämnen de ska undervisa i och hur man leder undervisningen. Vi liberaler vill också höja kraven för att komma in på lärarutbildningen, så att de som ska bli lärare verkligen är väl rustade för sitt framtida jobb. Sen måste vi ha goda möjligheter till vidareutbildning, bland annat i just det ämnen man undervisar i. Jag anser att vi måste höja lönen och förbättra arbetssituationen för lärare så att fler vill bli lärare.
Anna Ekström (S): – Vi socialdemokrater vill att det ska vara mer attraktivt att vara lärare – så att fler vill bli lärare, och att fler lärare fortsätter inom yrket och lärare som har slutat kommer tillbaka till skolan. Vi vill också se andra yrkesgrupper i skolan som avlastar lärarna. Vi vill också att det ska finnas många vägar in i läraryrket, exempelvis ska man kunna arbeta som lärare samtidigt som man läser in sin behörighet och att det ska vara lätt att bli lärare för dem som har en annan utbildning.
Så har urvalet gjorts
SVT Nyheter har bett en skolpolitisk talesperson hos ett av de rödgröna partierna, Alliansen och Sverigedemokraterna att kommentera de problem som eleverna lyft när vi besökt en rad gymnasieskolor runt om i landet.
Det här är en del av SVT Nyheters valsatsning kring skolan.