Ny studie: Stora klimatvinster när fartyg ”flyger” fram

Uppdaterad
Publicerad

Idag drivs världens passagerarfärjor nästan uteslutande av fossila bränslen. Nu har svenska forskare har tagit fram en metod för att vidareutveckla en teknik som kan vara framtiden för klimatsmarta fartyg och möjliggöra för fler eldrivna fartyg. 

– Elektrifiering och bärplan går hand i hand, säger Arash Eslamdoost, docent i tillämpad hydrodynamik på Chalmers tekniska högskola.

En ny studie från Chalmers pekar ut bärplan, ”vingar” under fartygets skrov som vid höga farter får skrovet att lyfta ur vattnet, som framtiden för båtar och mindre fartyg. Speciellt för eldrivna båtar där vattenmotstånd är ett stort problem och gör att räckvidden snabbt begränsas.

Enligt studien skulle eldrivna fartyg kraftigt kunna öka sin räckvidd och även fossildrivna fartyg skulle kunna minska sin bränsleförbrukning med 80 procent med hjälp ut av bärplan.

– Kan man minska vattenmotståndet med mellan 60-80 procent, betyder det att man kan köra nästan dubbel så långt, säger Arash Eslamdoost, docent i tillämpad hydrodynamik på Chalmers tekniska högskola och en av författarna till studien.

Svenska fritidsbåtar en miljöbov

Sverige är ett av världens mest fritidsbåttäta land med över 800 000 sjödugliga fritidsbåtar, enligt Transportstyrelsens senaste beräkning. Men tyvärr är detta sommarnöje även en miljöbov.

Enligt Naturvårdsverkets beräkningar släpper Sveriges fritidsbåtar under sommarmånaderna ut motsvarande en tredjedel av inrikesflygets årliga utsläpp av växthusgaser.

Arash Eslamdoost tror att både elbåtar och bärplan inom några år kommer bli en allt vanligare syn i svenska hamnar även fast tekniken har sina brister.

– Fokus är på planande snabba båtar, man kan i dagsläget inte använda bärplan på till exempel tank-fartyg, säger Arash Eslamdoost.

Se några exempel på fartyg med bärplan och hur det funkar i videon ovan.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.