I drygt 20 år har Jessica Berg arbetat på Sunnadalskolan i Kungsmarken i Karlskrona. Sedan årsskiftet är hon rektor på skolan med över 400 elever. Hon beskriver bristen på stabilitet som orsakas av de stora in- och utflyttningarna av elever som en av skolans stora utmaningar.
– Det påverkar både lärare och elever att ständigt få nya kamrater, samtidigt som det berikar dem. Men det påverkar resultat, säger hon.
Sunnadalskolan har under de senaste åren varit den skola som har tagit emot flest nyanlända elever i Karlskrona. Dessutom var skolan under 2016 en av de skolor i landet som tog emot flest nyanlända elever, drygt 150 barn.
– När jag hör det tänker jag att vi är vansinnigt duktiga på att göra det. Men det är inte bra för eleverna att vissa områden segregeras, säger Jessica Berg.
Behöver extra tilldelning
De stora elevomsättningen påverkar även resultaten. Meritvärdet i klass 9 är bland de lägsta i landet, då det under läsåret 2016/2017 var 131 vilket kan jämföras med rikssnittet som ligger på 223.
För att ge alla elever en bra utbildning arbetar skolan bland annat med förberedelseklasser, tvålärarskap i klasserna, tre timmar extra svenska i veckan och läxhjälp. Men för att kunna höja resultaten behövs mer pengar, enligt Jessica Berg.
– Vi behöver extra tilldelning för att kunna ge eleverna möjligheter. Skolor i någon form av utanförskapsområden i Sverige behöver mer resurser, säger Jessica Berg.
”Bra skola”
Samira Khaleki går i årskurs 9 på Sunndalskolan. Här har bara sju av eleverna gått tillsammans sen årskurs ett och i höstas fick klassen 16 nya klasskamrater.
– Det är en bra skola där lärarna lägger ner mycket tid på eleverna, säger hon, men tycker däremot att det är synd att skolan är segregerad.