Sverigedemokraterna i Karlskrona vill att kommunen ska ta till olika åtgärder för att klasserna på Sunnadalskolan ska ha elever från olika socioekonomiska bakgrunder.
– Vi måste ha mer integration i skolan. Det skapar utanförskap med den politiken som bedrivs nu, säger Christopher Larsson (SD), gruppledare och ledamot i kunskapsnämnden i Karlskrona.
För att minska segregationen vill han se en förändring i skolans upptagningsområde.
– Man skulle kunna slussa ut en klass till en annan skola varje år.
”Har varit fullt”
Pernilla Persson (C), förste vice ordförande i kunskapsnämnden, menar att en lösning på problemet kan bli verklighet först när den planerade nya skolsatsningen i kommunen står klar.
– Vi har varit tvungna att erbjuda barn en skolplats överhuvudtaget, för det är fullt på våra andra högstadieskolor. Så det har inte bara varit att flytta en klass till en annan skola. Men när vi tittar på en ny skolenhet ska vi ha med oss ett strategiskt tänk runt integration, säger hon.
För att kunna höja resultaten som är bland de sämsta i Sverige efterlyser rektorn på Sunnadalskolan mer resurser. I 2017 års budget fick Sunnadalskolan nästan fyra miljoner mindre i socioekonomiskt tillägg, vilket enligt Pernilla Persson beror på att det är fler skolor som tagit emot nyanlända elever och att pengarna då sprids ut.
– Sunnadalskolan har redan mer resurser än vad många andra skolor har. Sen har vi tagit ett beslut om intagningsstopp, att man som rektor kan säga ”nej, det är fullt”. Den möjligheten har Sunnadalskolan också, säger Pernilla Persson.
Enligt lag har alla elever rätt till en likvärdig utbildning, är det så i Karlskrona tycker du?
– Om man tittar på den resursfördelningsmodell som vi använder för ersättning till skolor skulle jag säga att vi har en mer rättvis modell i dag än när jag tillträdde.