Det är ännu inte klarlagt vad som ligger bakom olyckan där två fraktfartyg, ett brittiskt och ett danskregistrerat, under natten till måndagen uppges ha krockat med varandra mellan Ystad och Bornholm.
Enligt Statens haverikommission har samtal nu inletts med motsvarigheterna i Danmark och Storbritannien för att komma överens om hur utredningsarbetet ska bedrivas.
– Haverikommissionen i Sverige, Storbritannien och Danmark står just nu i kontakt med varandra om vem som ska hantera det här, säger Haverikommissionens ställföreträdande generaldirektör Jonas Bäckström.
Det danskregistrerade fartyget har legat upp och ner i vattnet efter att ha kapsejsat och en intensiv sökinsats pågick ännu på måndagsförmiddagen efter de två personer som har rapporterats saknade.
Kustbevakningen har även påbörjat en bärgningsinsats där fartyget ska bogseras till en sandbotten för att möjliggöra dykningar och undersökningar av eventuella otätheter och oljeläckage. Två båtar från Kustbevakningen med möjlighet att sanera olja är även på väg till fartyget.
Samtidigt har en förundersökning inletts gällande grov vårdslöshet i sjötrafik.
”Inte vanligt förekommande”
Enligt Jonas Bäckström hanterar Haverikommissionen mellan fem till tio sjöolyckor varje år.
– Haverikommissionen utreder de allvarligaste olyckorna som inträffar i samhället. Men många av dem handlar ju om fiskefartyg. Den här typen av olyckor är inte vanligt förekommande i Östersjön, säger han.
Bäckström vill inte spekulera om orsaken till olyckan i det aktuella fallet då det ännu pågår en räddningsinsats.
Men generellt, menar han, är det väldigt varierande orsaker bakom. Alltifrån säkerhetsledningssystem ombord till rent tekniska frågor.
– Kollisioner inträffar, men jag skulle säga att de allra flesta kollisioner som inträffar hos oss snarare är vid manövrering vid trånga hamnar och trånga leder. Kollisioner till havs, det är klart att det händer men det är inte jätteofta. Sjöfartsbranschen är relativt säker, säger han.
En haveriutredning beräknas ta mellan sju till tio månader. Och under arbetets gång kommer bland annat intervjuer att göras med besättning och berörda personer. I fall där flera flaggstater är inblandade och, som i det här fallet, det sker på annat territoriellt vatten måste utredningsansvaret fördelas.
– Men det är samma internationella regelverk man lutar sig mot, säger Jonas Bäckström.