”Hédi Fried-kampanj” fortsätter: ”Som en långvarig influensa”

Uppdaterad
Publicerad

Det har gått över en vecka sedan Förintelseöverlevaren och författaren Hédi Fried gick bort. Men folk fortsätter skriva hennes namn i statsministerns kommentarsfält – hundratals gånger, varje gång han publicerar något på Instagram.

Historien börjar redan 2018 – med ett påstått löfte.

Försvaret, första advent och energipolitik.

Statsministerns inlägg i sociala medier täcker en rad olika ämnen. Men oavsett vad Ulf Kristersson publicerar så handlar kommentarsfältet alltid om en och samma person: Hédi Fried – och SD-löftet Kristersson ska ha gett henne.

Och så har det sett ut i över två månader.

Rapparens uppmaning

Dagen efter valdagen publicerade nämligen rapparen Stor en uppmaning till sina följare.

Kan ni snälla kommentera Hédi Fried på @kristerssonulf senaste bild! sprid detta till era vänner. Inget annat bara hennes namn räcker”, löd rapparens text, som han publicerade tillsammans med en bild som visar hur han själv kommenterat Förintelseöverlevarens namn under Kristerssons valtal.

Uppmaningen spreds snabbt och snart svämmade Ulf Kristerssons kommentarsfält över med just ”Hédi Fried” – och så har det fortsatt.

”Hédi Fried” och ”Du tog henne i hand” – några exempel på hur det sett ut i Ulf Kristerssons kommentarsfält de senaste dagarna. Foto: Faksimil

PR-experten: Kan pågå hur länge som helst

Enligt medierådgivaren och krishanteraren Paul Ronge är det svårt att säga något om hur länge det kan tänkas fortsätta.

– Det här skiljer sig från drev i traditionella medier som inte kan pågå hur länge som helst eftersom publiken till slut tröttnar. I sociala medier kan ett drev pågå så länge som folk är arga och orkar posta, säger Paul Ronge och fortsätter:

– I och med att det är långvarigt så blir det mer och mer tärande. Det är som att vara sjuk länge i en influensa som bara blir värre.

De här personerna vill tyvärr använda Hédi Frieds namn som slagträ i en politisk debatt” skriver Ulf Kristerssons pressekreterare Helena Walentowicz i ett sms till SVT Nyheter.

Starta videon för att se hur allting började. 

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.