Det är högkonjunktur, internethandeln blomstrar och det utbildas för få nya lastbilschaufförer. Det är några av skälen till att åkeribranschen nu skriker efter nya chaufförer.
– Den här bristen är historisk. Det behövs 7.000 nya lastbilsförare det närmaste året och det har vi aldrig sett förut, säger Lasse Holm, projektledare på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd Tya.
Enligt Tyas beräkningar behövs det alltså 7.000 nya lastbilschaufförer under det närmaste året. Och de räknar med att det kommer att behövas 50.000 nya lastbilschaufförer under de närmaste tio åren.
”Lastbilstransporert är samhällets blodomlopp”
Skälet till att det utbildas för få nya chaufförer är att gymnsieskolans transportprogram haft svårare att rekrytera nya elever de senaste tiden. Dessutom har Arbetsförmedlingen inte kunnat utbilda arbetslösa till lastbilschafförer under det senaste året. Det har varit problem med myndighetens upphandling av just den arbetsmarknadsutbildningen.
Många som jobbat extra som lastbilschaufför har missat att ta ett yrkeskompetensbevis vilket är obligatoriskt för alla som kör lastbil inom EU. Därför har branschen svårt att ta in extrapersonal vid behov, som nu.
Lasse Holm på Tya ser allvarligt på situationen.
– Lastbilstransporter är ju samhällets blodomlopp. Mycket skulle ju stanna om inte det fungerade. Och på vissa ställen blir saker kanske inte leverade nu, säger Lasse Holm.