Anledningen till nedläggningen beror på en längre tid av negativ försäljnings- och lönsamhetsutveckling. Foto: Arkivfoto: Annika af Klercker/TT

H&M lägger ner klädmärket Cheap Monday

Uppdaterad
Publicerad

– Vi behöver ständigt utveckla vår verksamhet och vad vi väljer att satsa på. Vi ser väldigt goda möjligheter och stor potential för våra övriga varumärken inom New Business som alla utvecklas positivt både digitalt och genom egna butiker, säger Anna Attemark, ansvarig för New Business inom H&M-gruppen, i pressmeddelandet.

Anledningen till nedläggningen beror på en längre tid av negativ försäljnings- och lönsamhetsutveckling.

Börjar direkt

Avvecklingen ska påbörjas direkt och beräknas vara färdig 30 juni 2019. Cheap Mondays enda fysiska butik i London kommer att stänga vid årsskiftet och vid samma tidpunkt stänger onlinebutiken på sina 18 marknader.

Efter nedläggningen av Cheap Monday består H&M-koncernens affärsområde New Business av sju varumärken: COS, Weekday, Monki, H&M Home, & Other Stories, Arket samt Afound.

New Business har som mål att öka försäljningen med minst 25 procent per år för att till 2022 komma upp i 50 miljarder kronor. I de planer som målades upp i början av året ingick att Cheap Monday skulle öka sin försäljning med minst 100 procent till 2022, rapporterar Nyhetsbyrån Direkt.

80 personers berörs

Drygt 80 personer berörs av nedläggningen, men kommer enligt pressmeddelandet att erbjudas möjlighet att söka fortsatt arbete inom koncernen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.