För över ett år sen började det märkas att de allra yngsta hudvårdskunderna blev allt fler. Det svarar alla de nio butikschefer för Lyko som SVT har varit i kontakt med, en skönhetskedja som är populär bland yngre målgrupper. Vissa av butikscheferna uppger att andelen kunder som är yngre än 13 år utgör uppemot 20 till 40 procent av kunderna.
– De är ett nytt inslag i butikerna. De är framförallt intresserade av facemists, serum och produkter med snigelslem, säger Erica Wredberg, chef för butiksverksamheten på Lyko.
Barn influeras av sociala medier
Men det är inte bara inom handeln som hudvårdstrenden bland barn märks.
SVT:s nyhetsprogram för barn och unga Lilla Aktuellt har frågat sin panel av tio till tolvåringar om de använder hudvårdsprodukter. De fick in över 300 svar och en majoritet svarade ja. På frågan varför svarade några av barnen så här:
”För att få bättre hy, för att det är trendigt och för att det är kul. Stort intresse”
”Jag tycker det är kul, ser många andra göra det på Tik Tok och Instagram och jag blir nyfiken på att testa.”
Att de yngsta konsumenterna är känsliga för innehåll i sociala medier märks i handeln.
– Om någonting trendar på Tiktok så kan vi se att det börjar efterfrågas i butikerna, säger Erica Wredberg.
Föräldrars ansvar
Men det finns risker med att hudvård blivit trendigt bland barn. Parfymeringsämnen, konserveringsmedel och syror kan leda till hudsjukdomar och allergier. Det menar hudläkare som SVT pratat med.
Butikerna kan inte ta ansvar för vilka produkter barn bör undvika att köpa, menar Erica Wredberg.
– Ansvaret för barnens inköp ligger hos föräldrarna. Sen kan vi i handeln hjälpa till och stötta såklart. Vi följer de regler och restriktioner som finns, och vi kan ju inte förbjuda köp, säger hon.