Det kallas för säkerhets- eller väktarsystem och ska skydda bilen mot skadegörelse eller inbrott.
Det finns i dagsläget i omkring 100 000 Teslor, Polestar, Mercedes-Benz och kinesiska elbilar av märkena Zeekr och NIO – fler modeller har inbyggda kameror som spelar in omgivningen under färd. Kameratekniken väntas bli betydligt vanligare framöver.
– Denna typ av kameror kan säkerligen vara väldigt användbara och till hjälp i många situationer men det innebär också stora integritetsrisker. Fångar man personer på bild som passerar runt bilen så innebär det en form av kameraövervakning och samlar in väldigt mycket personuppgifter, säger Sarah Bodlander, jurist på Integritetsskyddsmyndigheten.
Många ovetandes
Bilägarna gör sig många gånger skyldiga till olaglig kameraövervakning eftersom det är nästintill omöjligt att inte fånga känsliga personuppgifter enligt IMY – och ansvaret ligger hos bilägaren.
– Ju vanligare detta blir desto större är risken att man som enskild blir bevakad mot sin vilja när man går runt på gatorna, säger Bodlander.
Integritetsriskerna med bilkamerorna har uppmärksammats i flera europeiska länder. Efter en anmälan till IMY tvingades Tesla förra året begränsa övervakningen. Det innebär att inspelningen numera bara startar när någon närmar sig bilen, bilens lyktor lyser upp och att en skärm inne i bilen informerar om att inspelning sker. Andra märken har liknande system. Men det räcker inte enligt IMY.
– Det är svårt för de passerande personerna att förstå att man kamerabevakas och det uppfyller inte heller de krav som ställs i GDPR, säger Bodlander.
Kan användas för brottsbekämpning
Bilarnas övervakningsfilmer efterfrågas samtidigt allt oftare av polis som bevis i olika brottsutredningar och flera försäkringsbolag bedömer att de kommer bli viktigare även i försäkringsärenden.
Branschföreningen Mobility Swedens vd Mattias Bergman som själv har en bil med övervakningskameror – menar att utvecklingen därmed är övervägande positiv.
– Funktionen kommer allt mer i premiumbilar eftersom det är ett extra skydd. Jag skulle uppskatta att ungefär hundratusen bilar i Sverige har någon form av smart väktarfunktion i Sverige och sen finns det betydligt fler som har inspelning med eftermonterade smartcams.
Rättelse: I en tidigare version uppgavs felaktigt att även Lexusbilar på den svenska marknaden har övervakningskameror.
Informationskrav för bilkameror
- Ändamålet med kamerabevakningen
- Kontaktuppgifter till den som filmar
- Upplysa om vilka rättigheter den som filmas har
- Om materialet lagras utanför EU
- Om ljudupptagning sker
- Hur länge materialet sparas
Källa: IMY