• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Tatueringar på bröstkorgen och barn döpta efter kända romare – hör influeraren berätta om reaktionerna hon fick, och om hur trenden startade. Foto: Andrew Medichini/TT (Arkivbild från firandet av Roms födelse, 2017)

Hur ofta tänker du på romarriket?

Uppdaterad
Publicerad

En ny trend har exploderat på sociala medier där kvinnor frågar män hur mycket de tänker på romarriket. Svaren är ofta ”hela tiden” eller ”flera gånger i veckan”.

– Varför är de så besatta av det? frågar sig Saskia Cort, influencern som startade trenden.

Redan för ett år sedan gjorde Saskia Cort spaningen om att killar ofta tänker på romarriket, efter att ha frågat på Instagram vad killar tänker på.

Nu har trenden exploderat globalt. Bland annat har Elon Musk skrivit om det på X, tidigare Twitter, och även tidningar som The New York Times och The Washington Post har skrivit om fenomenet. 

Varför så många killar tänker på romarriket vet hon inte.

– Och jag är inte så intresserad av varför de gör det. Jag tycker att det är roligare att förstå hur killar tänker och vad de tänker på.

Ville förstå killar bättre

Saskia Cort tänkte att hon skulle förstå killar mer av att få veta vad de tänker på.

– Men jag tycker inte att jag förstår dem bättre.

Själv tänker hon aldrig på romarriket, och hon förundras över alla män som aldrig yppat ett ord om hur ofta de tänker på romarriket förrän nu.

– Det är en hemlig klubb som är global.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.