Det var en överväldigad modeskapare som efter flera år i modebranschen på fredagskvällen tog emot Sveriges tyngsta pris för en designer från tidningen Elle. Ida Sjöstedt började med att tacka de personer som hjälpt henne på vägen mot framgången.
– Tack alla som hjälpt mig och mitt företag till där jag är i dag.
Ingen rookie
Designern med sitt självbetitlade märke har drygt femton år i modebranschen bakom sig. När hennes plagg visades på catwalken i början av karriären stod det klart att svenskt mode behövde glamour och den skira femininiteten som karaktäriserar hennes kreationer.
Stilen beskrivs ofta som ”tasteful kitsch”, men det viktigaste för modeskaparen har alltid varit att göra kläderna vackra.
– Folk tyckte det jag gjorde var väldigt kitschigt samtidigt som de väl såg att jag försökte hitta en balans. Kärnan ska ju vara att det är vackert. Jag har ju aldrig gjort något kitschigt för att provocera. Nu tycker väl många att det är mer ”tasteful” och mindre kitsch, skrattar Ida Sjöstedt.
Mångfald viktig
Ida Sjöstedt anser att utbudet från modellagenturerna gör att det inte är helt lätt att visa upp en mångfald på catwalken. Därför anstränger hon sig för att det ska finnas en variation av utseenden på hennes visningar.
– Jag jobbar alltid efter en viss look och den kan du ha oavsett om du är ljus eller mörk, säger den glada vinnaren till SVT.
Elle-vinnarna 2016
Årets designer: Ida Sjöstedt
Årets bäst klädda kvinna: Sabina Ddumba
Årets bäst klädda man: Roy Fares
Årets Modell: Hedvig Palm
Årets internationella designer: Alessandro Michele/Gucci
Årets fotograf: Boe Marion
Årets hederspris: Fotografiska
Modebranschen i siffror
Omsättning 2014
Den svenska modebranschen omsatte 264 miljarder kronor år.
Exporten ökade med 17,3 procent medan den totala exportökningen ökade med
5,1 procent jämfört med föregående år.
Anställda 2014
Antalet anställda inom modebranschen i Sverige var 56 048 personer.
Flest anställda har butikerna, 64 procent.
Könsfördelning 2014
Könsfördelningen sett till totalt antal sysselsatta inom modebranschen
var 73 procent kvinnor och 27 procent män.
Andelen kvinnliga vd:ar var dubbelt så hög i modebranschen som i
näringslivet som helhet, 29 procent jämfört med 15 procent.