Inte bara svenska medier utan även internationella rapporterar i dag om Ingvar Kamprads bortgång. De flesta tecknar en bild av en framgångsrik man – med en del skandaler i bagaget – som växte upp i en fattig familj i Småland men lyckades skapa ett hyllat livsverk och en tjäna enorm förmögenhet.
Globalt ”Ikea-imperium”
New York Times beskriver honom som ”en svensk entreprenör som gömde sitt fascistiska förflutna och blev en av världens rikaste män genom att förvandla enkelt utformade, billiga möbler till ett globalt ”Ikea-imperium”.
I runan beskriver tidningen honom också som en sparsam person som ”bodde i Schweiz för att undvika höga skatter, körde en gammal Volvo, bara flög ekonomiklass, bodde på budgethotell, åt billiga måltider, handlade fynd och insisterade på att inreda sitt hem blygsamt”.
”Hans företags design blev populär delvis på grund av deras enkelhet och värde”, skriver brittiska BBC.
”Ikea är känt för sina funktionella, platta möbler som Billyhyllorna och Malm-byråerna som måste monteras ihop av kunderna, och blev världens största möbelkedja med 412 butiker i 49 länder, skriver The Guardian.
”Bondesonen från Småland”
Norska Aftenposten kallar Kamprad för ”bondesonen från Småland” som slog igenom och blev världsberömd för ”sin enkla, prisvärda och innovativa design”.
Även Ekstrabladet rapporterar om att ”en av Sveriges största entreprenörer” har dött.
Den spanska tidningen El mundo beskriver Ingvar Kamprad som ”Mannen som demokratiserade design”. Medan tyska Spiegel beskriver honom som ”Genialisk entreprenör, sparsam och nationalsocialist-sympatisör”