Musa Jeng och hans fru Amelework Alemoe i Upplands Väsby är två av många svenska Volkswagenägare som uppdaterat sina bilar i efterdyningarna av skandalen med manipulerade utsläppsvärden.
I januari i år lämnades deras Golf in till Volkswagen i Kista. Sedan dröjde det bara timmar innan EGR-ventilen gick sönder. EGR-ventilen gör så att avgaser cirkulerar tillbaka i motorn och är en viktig del i avgasreningen på moderna bilar.
Bilens varningssystem larmade om trasig EGR-ventil och de kontaktade Volkswagen i Kista, som hävdade att felet inte hade koppling till den nya programvaran och att de inte hade tänkte byta EGR-ventilen.
Inte ensamma
De vände sig därför till en privat verkstad för att byta ventilen. Hittills har paret lagt ut 14.000 kronor i servicekostnader och de upplever också att bilen tappar kraft i motorvägsfart. Musa och Amelework har nu vänt sig till Konsumentverket.
– Jag tycker att personalen borde vara mer lyhörda och tillmötesgående, säger Amelework till SVT Nyheter.
De är långt ifrån ensamma om att ha drabbats av problem. Tidningen Teknikens Värld skriver att flera kunder upplever bilen som kraftlös och att de drar mer bränsle. Tidningen har också gjort egna laboratorietester som visar att vissa modeller tappat både vridmoment och hästkrafter efter uppdateringen.
I Storbritannien vittnar flera ägare om liknande problem som de som drabbat Musa och Amelework.
LÄS MER: Nya miljardböter för Volkswagen
Volkswagen Kista hänvisar till Marcus Thomasfolk, informationschef på Volkswagen Sverige. Enligt honom har 89.000 i Sverige uppdaterats och enligt honom är det mindre än 1 procent av kunderna som klagat.
Marcus Thomasfolk säger till SVT Nyheter att han inte känner till det enskilda fallet och att de tester som Volkswagen gjort inte visat något samband mellan uppdateringen och trasiga EGR-ventiler.
– EGR-ventilen kan gå sönder av andra anledningar. Det är inte sannolikt att det har med uppdateringen att göra, säger Thomasfolk.
LÄS MER: Så avslöjades fusket
Drabbade många
Det var i september 2015 som amerikanska myndigheter avslöjade att Volkswagen hade en mjukvara i miljontals bilar som minskade utsläppen av kväveoxid när bilarna utsattes för avgasprover.
I verklig körning var utsläppen betydligt högre och Volkswagen erkände att de vilselett konsumenterna. Därför har miljontals Volkswagenägare fått uppdatera sina bilar. Den manipulerade programvaran fanns också installerad i bilar från koncernsyskonen Audi, Seat och Skoda.
Skandalen, som kostat koncernen mångmiljardbelopp tvingade Volkswagen att snabbt utveckla ny programvara för att sänka kväveoxidutsläppen. Den nya programvaran har också godkänts av Tysklands motsvarighet till Trafikverket.
Marcus Thomasfolk uppmanar missnöjda kunder att framföra eventuella klagomål till sin lokala verkstad.
Musa Jeng och Amelework Alemoe har varit Volkswagen trogna länge, men nu känner de sig lurade.
– Jag känner mig lurad och besviken. Vi litade på företaget, säger hon.