Undersökningen har gjorts på 50 influencers med mellan 10 000 och 30 000 följare på Instagram, skriver P3 Nyheter.
En influencer är en person som skriver och publicerar bilder om sin vardag, och genom det inspirerar andra.
Påverka frågor
P3 Nyheter utgav sig för att vara en kommunikationsbyrå när de tog kontakt med personerna. De skrev att de jobbade med ett antal spännande organisationer som vill påverka valet i höst.
Influencern fick ta ställning till att göra tre ”instastories”, där hen skulle prata gott om en fråga som kunden valde. I utbyte erbjöds de 15 000 kr per story.
I förslaget framgick det också att kunden inte vill att influencern berättar för sina följare att det är ett betalt samarbete.
Flera intresserade
Av 50 tillfrågade var det 31 som svarade. Av dem var det tre som var intresserade utan reservation. Fyra var intresserade förutsatt att åsikten var en hen kunde stå för.
Åtta av de tillfrågade uppgav att de var intresserade, men att de ville ha mer information. Endast åtta var helt ointresserade. Övriga tillfrågade var obestämda, rapporterar P3 Nyheter.
– Jag tror att väldigt många människor hoppar på erbjudandet utan att tänka på konsekvenserna det får. Det sätter på något sätt demokratin ur spel, säger en av de tillfrågade som tackat nej till P3 Nyheter.